چهارمحال و بختیاری از سال 86 تا به امروز با خشکسالی هواشناسی روبرو است

به گزارش مجله مستانه، معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با کاهش 10 درصدی بارش های استان در سال آبی گذشته این استان از سال 86 تا به امروز بطور متوالی با خشکسالی هواشناسی روبرو بوده است.

چهارمحال و بختیاری از سال 86 تا به امروز با خشکسالی هواشناسی روبرو است

معصومه نوروزی معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرانجام سال آبی 1400-1401 (اول مهر تا 31 شهریور) گفت: با کاهش 10 درصدی بارش های استان در سال آبی گذشته این استان از سال 86 تا به امروز بطور متوالی با خشکسالی هواشناسی روبرو بوده است.

وی اضافه نمود: این استان با کاهش 58 میلیمتری بارش ها در سال آبی 1400- 1401 در مقایسه با میانگین بلندمدت بطور متوالی از سال 86 با خشکسالی هواشناسی روبرو بوده است و پیش بینی ها حاکی از آنست که سال آبی نو (1401-1402) نیز با کاهش بارش ها در این استان همراه باشد.

بیشتر بخوانید

نوروزی ادامه داد: در سال آبی گذشته بارش ها در مقایسه با میانگین بلندمدت 10 درصد کاهش یافت و علاوه بر آن میانگین دما نیز افزایش پیدا کرد که این موضوع نشانگر تغییر اقلیم در استان است.

وی اضافه نمود: این استان طی بیش از یک دهه وقوع خشکسالی، به مقدار سه سال آبی کامل با کمبود بارش روبرو است و چنانچه در سال آبی نو نیز بارش های قابل توجهی شکل گیرد هنوز نمی تواند کمبود بارش ها و تاثیرات خشکسالی در استان را جبران کند.

نوروزی با بیان اینکه بارش های موثر سال آبی جاری در استان از نیمه پاییز شروع می گردد، گفت: پیش بینی می گردد بارش های پاییز کمتر از نرمال باشد، اما بارش های زمستان در بسیاری از نقاط استان به مقدار نرمال می رسد.

وی اعلام کرد: از نظر دمایی نیز میانگین دمای استان تا سرانجام سال نسبت به میانگین بلندمدت یک تا یک و نیم درجه افزایش پیدا می نماید.

نوروزی اضافه نمود: این پیش بینی ها 70 درصد صحت دارد و از آنجاکه شرایط آب و هوا متغییر است احتمال تغییراتی در آن وجود دارد.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1401 بروزرسانی: 25 مهر 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2031

به "چهارمحال و بختیاری از سال 86 تا به امروز با خشکسالی هواشناسی روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمحال و بختیاری از سال 86 تا به امروز با خشکسالی هواشناسی روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید