کاوش ارگ نادری پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد

به گزارش مجله مستانه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کاوش ارگ نادری پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد.

کاوش ارگ نادری پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد

سرپرست حفاری گروه حفاری تپه ارگ نادری شیروان گفت: فصل سوم کاوش ارگ نادری با همکاری دانشگاه زابل و میراث فرهنگی خراسان شمالی با پیش بینی اعتبار 15 میلیارد ریال از سر گرفته شد. دکتر جواد علایی مقدم گفت: براساس تفاهمنامه دو جانبه فصل سوم کاوش در مدت 40 روز با حضور چهار کارشناس در بافت های مختلف این آثار تاریخی انجام می گردد و هم اکنون این کاوش برای ایجاد 2 ترانشه در سطح پایین و بالای تپه در حال اجراست.

وی اضافه نمود: کاوش های باستان شناسی در فصل سوم برای یافتن شواهدی از استقرار دوران صفویه و قاجاریه در دست جرا نهاده شد که علاوه بر کاوش علمی، کار روی مطالعات، نقشه برداری، آنالیز، آسیب شناسی، ساماندهی و غیره باید صورت گیرد. فصل اول کاوش باستانی شناسی ارگ نادری در سال 95 و فصل دوم آن هم در سال 97 آغاز شد بطوریکه آنالیز کاوش های اولیه وجود بعضی از سفال ها بیانگر این موضوع است که مردم این منطقه حتی با کشور چین در این خصوص مراوداتی داشته اند.

در فصل دوم که سال 97 انجام شد، باستان شناسان چینی از دانشگاه نانجینگ تفاهم نامه مشترک با میراث فرهنگی داشتند. تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر بزرگ ترین و مهمترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است که این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1648

به "کاوش ارگ نادری پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش ارگ نادری پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید