یک پذیرایی ترش و شیرین؛ در یلدای خوشمزه کردستانی ها شریک شوید

به گزارش مجله مستانه، شب یلدا به عنوان یکی از جشن های ایرانی در نقاط مختلف ایران و به ویژه در فرهنگ کردستان، صندلی خاصی دارد و همیشه مورد توجه مردم این دیار بوده است.

یک پذیرایی ترش و شیرین؛ در یلدای خوشمزه کردستانی ها شریک شوید

رسم کاسه هاوسا

یکی از ویژگی های خوب برگزاری این جشن در کردستان، یاری به همنوع است. البته این ویژگی در تمامی مراسم ها و آیین های مردم کردستان به چشم می خورد. به همین دلیل اگر در هر محله افرادی از لحاظ اقتصادی ضعیف باشند از سوی همسایه ها مورد حمایت قرار گرفته و غذای شب چله برایشان تامین می گردد که به این کار کاسه هاوسا (کاسه همسایه) گفته می گردد.

تهیه خوراکی های محلی

مردم در کردستان، روز آخر پاییز شور و هیجان خاصی دارند و بانوان کُرد در این روز با تدارک دیدن شام، خود را برای پذیرایی از مهمانان شب چله آماده می نمایند.

معمولا زنان سنندجی از چند ماه قبل، کاله ک تُورش (خربزه ترش) را در سرکه بار می گذارند تا برای شب یلدا آماده مصرف گردد و یا در آخرین روز پاییز، آن را از بازار تهیه می نمایند.

همچنین چند روز قبل از شب یلدا، خانواده ها، میزبان و محل گرد آمدن شب چله را تعیین می نمایند که به طور معمول، محل جمع شدن نیز، خانه پدر یا پدربزرگ است.

معمولا غذای شب چله در کردستان، دُلمه برگ مو و کلم است که گوشت یا قیمه نیز لابلای آن می گذارند و سفره این شب را با دوغ و روغن محلی، رب انار، شیره انگور و کاله ک تورش، رنگین می نمایند.

بعد از صرف شام، کالَه ک تورش را برش داده و میل می نمایند زیرا بعد از خوردن غذای چرب و سنگین شب چله، صرف این خربزه ترش، هضم غذا را آسان نموده و باعث می گردد بقیه شب نیز بتوان از تنقلات متنوع و میوه های رنگارنگ شب چله استفاده کرد. همچنین چند ماه قبل از زمستان، خوشه های انگور را در زیرزمین یا در سایه، نخ نموده و از سقف آویزان می نمایند که به آن آنو (یا نون مفخم) می گویند. انجیر خشک، قیسی، هسته زردآلو که همراه با سماق حرارت دیده، توت خشک، تخمه بو داده کدو، مغز گردو و گندم برشته که با شیره گز مخلوط شده و به صورت گلوله های کوچکی درآمده از جمله خشکبارهای شب چله هستند.

بعد از آن، نوبت به خوردن میوه می رسد. میوه های شب چله در کردستان شامل هندوانه، سیب، گلابی، به، انار و خیار است. این را هم باید ذکر کرد که هندوانه از جمله میوه های ضروری شب چله است؛ زیرا خوردن آن به نوعی وداع با فصل گرما و پیشوازی از زمستان و واکسینه شدن در مقابل سرما است!

انجام بازی های محلی

از دیگر برنامه های این شب، انجام بعضی بازی های محلی است که مشهورترین این بازی ها در کردستان گوروابازی یا جوراب بازی است.

در این بازی دسته جمعی که شرکت نمایندگان به دو گروه تقسیم می شوند و دارای هیجان بسیار زیادی هم هست، یک نفر از اعضای یکی از گروه ها، در حالی که بقیه نگاه می نمایند، سکه ای را به طور ماهرانه داخل یکی از جوراب ها مخفی می نماید و اعضای گروه رقیب باید حدس بزنند که سکه داخل کدام جوراب گذاشته شده است.

البته باید به این نیز اشاره نمود که بازی هایی مثل جوراب بازی (گوروا بازی) این روزها در شهرها بسیار کم رنگ شده و این بازی در روستاها بیشتر معمول است.

در این زمینه بخوانید

از رسم کف زدن تا شادی و پایکوبی؛ یلدا در خراسان دیدنی است

بزرگداشت چله بزرگه و چله کوچیکه در یلدای اصفهانی ها

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1230

به "یک پذیرایی ترش و شیرین؛ در یلدای خوشمزه کردستانی ها شریک شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پذیرایی ترش و شیرین؛ در یلدای خوشمزه کردستانی ها شریک شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید