12 خودروی سریع السیر بازار ایران؛ فرزندان چالاک بازار
به گزارش مجله مستانه، روزنامه هفت صبح: با اینکه تنوع این بخش از بازار به واسطه ورود انبوهی از محصولات روز جهان در فاصله سال های 2010 تا 2016 نسبتاً قابل توجه است، اما همچنان بهای بالای این قبیل خودرو ها سدی بر سر راه دستیابی علاقه مندان جوان خودرو به محصولات کوپه است. ما اینجا در یک گزارش آماری سعی کرده ایم دسته بندی جدید و جالبی از بازار خودرو های اسپورت ارائه کنیم.
نکته ای که لازم است خریداران این کلاس بدانند، ارزش هر ثانیه و دهم ثانیه شتاب کمتر است که بابت آن البته باید بهای سنگینی پرداخت کنند، به طوری که حدود 3 میلیارد تومان برای یک خودرو با شتاب کمتر از پنج ثانیه باید خرج کرد، اما اتومبیل های پرشتاب با زمان 6 تا 7 ثانیه بهایی بین 400 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند. 12 رقیب متفاوت اینجا گرد آمده اند تا در رده قیمتی 500 میلیون تا 20 میلیارد تومان توانمندی های خود را ثابت کنند. ببینیم بهترین و سریع ترین خودرو کوپه کشور کدام مدل و ساخت چه شرکتی است؟
هیوندای جنسیس کوپه مدل 2013 / فولکس گلف GTI مدل 2018
جنسیس کوپه از پرفروش ترین محصولات بخش پایینی بازار است که در مقطع فعلی با بهای 300 تا 500 میلیون تومان قابل خرید بوده و دقیقا رقیب مستقیم فولکس گلف GTI است که از قضا مشخصات نزدیکی به هم دارند.
با اینکه فاصله قدرت دو خودرو حدود 75 اسب بخار است، اما وزن سبک تر گلف و استفاده از موتور چهار سیلندر توربو در این محصول آلمانی باعث شده تا جی تی آی گزینه جذاب تری به نظر برسد. البته موتور حجیم تر جنسیس و ابعاد و ظاهر آن، این کره ای را به شدت شبیه محصولات آمریکایی کرده است.
پورشه 911 کاررا اس / مرسدس بنز SLS مدل 2012
یک کوپه واقعا مهیج و پایدار روبه روی اسب خشن و بی اعصاب مرسدس بنز قرار گرفته تا رقابتی جانانه را کلید بزنند. می دانیم که در ایران از سری SLS تنها به تعداد 5 تا 6 دستگاه وجود دارد و همین عامل، بهای این محصول در بازار را تا چند برابر مبالغ واقعی بالا برده است که البته بی دلیل هم نیست. این هیولای مخوف که دیفرانسیل عقب است و موتور مخوفی دارد، در کورس های سریع توان رجحان بر 911 کاررا اس را ندارد، ولی در مسافت بلند، کاملاً از 911 جلو می زند.
پورشه 718 باکستر S مدل 2017 / ب. ام؛ و 35i Z4 مدل 2010
دو خودرو با سقف بازشو که یکی از نمونه فلزی و دیگری از سقف پارچه ای بهره می برد و هر دو جزو گزینه های جذاب در میانی ترین بخش بازار هستند. پورشه لوکس تر و جدیدتر است و به غیر از طراحی گیرا، هندلینگ بهتری دارد. ب. ام؛ و هم با وجود موتور حجیم شش سیلندر و سه لیتری، کیفیت سواری قابل اعتنایی داشته و البته نصف پورشه قیمت دارد. هندلینگ بهتر این اسب اشتوتگارتی به لطف موتور دو لیتری کوچک و قدرتمند است که مصرف و استهلاک کمتری نسبت به 4Z با آن پیشرانه سنگین و حجیم دارد.
مازراتی گرن کابریو استرادال مدل 2012 / ب. ام؛ و M6 مدل 2013
حدود شش سال از ورود هر دو خودرو به بازار ایران می گذرد و در این مدت، رقابت ام 6 و گرن کابریو لحظه ای کم رنگ نشده است. هر دو خودرو به غیر از موتور های قدرتمند، از کابینی مجلل، ظاهری اشرافی و مهیج و سواری لذتبخش برخوردارند، ولی در جاده، اغلب اوقات برد با ام 6 است و استرادال قادر به رقابت با کوسه آلمانی نیست. گشتاور 680 نیوتون متری موتور 4400 سی سی و دو توربو ب. ام؛ و آنقدر خوب با گیربکس خودرو هماهنگ است که در کورس های مختلف مازراتی ناامیدانه تنها دنبال کننده دود لاستیک های ام 6 است.
آلفا رومئو 4C / لوتوس الیزه 220 کاپ
هر دو به تعدادی کمتر از 100 دستگاه در ایران حضور دارند، اما جزو محبوب ترین خودرو ها در بین علاقه مندان به سرعت هستند. در فضای مجازی هم دو خودرو دنبال کنندگان بسیاری داشته به طوری که روزانه حجم زیادی عکس و ویدئو از حرکات این دو خودرو در صفحات اینستاگرامی وطنی منتشر می شود.
وزن سبک این دو کوپه اسپورت که در محدوده 900 کیلوگرم است، موجب شده تا به مدد موتور های کوچک، هم هزینه نگهداری خودرو ها کاهش یافته و هم شتابی بالا برای راننده به دست آید. البته بسیاری آلفارومئو را با لقب بچه فراری، بر لوتوس ترجیح می دهند.
پورشه 911 توربو S مدل 2011 / فراری 458 ایتالیا مدل 2010
این دو سریع ترین خودرو های ایران هستند. قناری پورشه البته یکی از رکوردداران شتاب صفر تا 100 در جهان هم هست و زیر 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست می یابد. از این دو خودرو که قیمتی بالاتر از 10 میلیارد تومان دارند، تنها به تعداد یک دستگاه در کشور موجود است و همین عامل، مقایسه آن ها را با هم جذاب تر می کند. طبیعتاً با موتور های حجیم و قدرتمندی که دارند محدودیتی برای سرعت و شتاب نداشته، ولی احتمالاً این پورشه است که با اندکی اختلاف، اسب ایتالیایی را به زانو در خواهد آورد.
منبع: برترین ها