9000 دانشجو به پویش مستندسازی کرونا پیوستند

به گزارش مجله مستانه، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: همزمان با شیوع کرونا 9000 دانشجو دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم به پویش زندگی دست یاریگر توست پیوسته اند.

9000 دانشجو به پویش مستندسازی کرونا پیوستند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، آیین اختتامیه جشنواره کشوری خاطره نویسی عهد جانانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید.

در این نشست عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، حسن زائری لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، ناصر پروانی داور جشنواره کشوری خاطره نویسی عهد جانانه و سایر مسئولان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه موضوعات انسانی در شرایط سخت و بحرانی نمود بالایی پیدا می نمایند، گفت: هر بحرانی در کنار مسائلی که ایجاد می نماید نعمات مختلفی به همراه دارد که موجب خلاقیت و نوآوری می گردد. در چنین فضایی برگزاری جشنواره های فرهنگی و نگاه خلاقانه به ویروس کرونا و ثبت آن به وسیله عکس، پوستر، خاطره نویسی و... اهیمت زیادی دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت دوران دفاع مقدس را نماد مقاومت و پایداری ملی دانست و گفت: اگر امروز مدافعان سلامت در جبهه مقابله با ویروس کرونا فعال هستند به برکت آبرو و حرمت شهدا و خانواده های معزز آنان است. در حال حاضر جهاد در جبهه سلامت ادامه دارد و رسالت ما این است که همانند مستندسازی هایی که از جبهه های دفاع مقدس صورت گرفت فداکاری کادر درمان را ثبت و ضبط کنیم.

وی ادامه داد: امروزه وظایف سنگین و مختلفی بر دوش کادر درمان واقع شده است. آن ها باید در کنار مبارزه با ویروس کرونا و قطع زنجیره آن به مستندسازی و ثبت خاطرات خود نیز بپردازند. چرا که کادر سلامت لحظه های ناب ایثار را شخصا تجربه نموده و باید آن را به هر شیوه ای که می دانند ثبت نمایند و در اختیار دیگران بگذارند.

لاری ضمن اشاره به فعالیت های مختلف پویش زندگی دست یاریگر توست اعلام کرد: همزمان با شیوع کرونا در کشور پویشی در چهار محور پیشگیری، درمان، تاب آوری و مستندسازی با همکاری دو دستگاه وزارت بهداشت و وزارت علوم به راه افتاد و تا به امروز 9 هزار دانشجو به این پویش پیوسته اند که 6 هزار و 500 نفر از آنان متعلق به دانشجویان دانشگا های علوم پزشکی هستند. امروز دستیاران، اینترن ها، کاروزران و تمام کادر سلامت در جهت مقابله با ویروس کرونا سینه سپر نموده و مردانه ایستاده اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت مستندسازی فعالیت های کادر درمان کشور گفت: خوشبختانه در ایام شیوع کوید 19 در کشور 14 جشنواره به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت طراحی و به همت دانشگاه های علوم پزشکی در شهر های مختلف اجرا شد و تمام دانشگاه ها در آن مشارکت داشتند.

وی درباره جشنواره ملی خاطره نویسی عهد جانانه بیان کرد: خاطره نویسی یکی از شیوه های رایج و اثربخش مستندسازی است. انسان نخبه کسی است که در زمان بحران تصمیم درستی اتخاذ نموده و آن را عملیاتی می نماید. شهیدرضا احدی با نوشتن کتاب حرمان هور و شهید مرتضی آوینی؛ سید شهیدان اهل قلم از جمله افرادی بودند که در زمانه بحران و جنگ تحمیلی خاطرات خود را به صورت مستقیم وبی واسطه ثبت کردند.

لاری افزود: همیشه یکی از دغدغه های ما افزایش همکاری بین تمام گروه های دانشگاهیان است. خوشبختانه در این راستا جشنواره ملی خاطره نویسی عهد جانانه در سه بخش دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان برگزار گردید. امیدوارم با برگزاری جشنواره های این چنینی روحیه همدلی در خانواده نظام سلامت افزایش پیدا کند و نظام سلامت کشور از این امتحان سخت با افتخار بیرون بیاید. اعتقاد دارم که تاریخ در خصوص رفتار و اعمال ما در این دوران قضاوت خواهد نمود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بحران در تمام جهان وجود دارد و در مواقع مختلف بروز پیدا م یکند. ویروس کرونا آخرین بحران نیست و باید به هوش باشیم که در مقابله با این ویروس فراگیر با تمام قوا کوشش کنیم و برای مسائل بعدی آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی گفت: امروز در کنار بحران کرونا دلالانی عرض اندام نموده اند که محتوا های غلط و نامناسبی را در خصوص این ویروس در جامعه رواج می دهند و البته انگیزه آن ها از این کار سودجویی است. نظام سلامت کشور باید با این سودجویی ها نیز مبارزه کند و این مهم میسر نمی گردد مگر با اطلاع رسانی درست و فعالیت های سازنده فرهنگی.

لاری ادامه داد: نظام سلامت از یکسو در خط مقدم مبارزه با اخبار نادرست و سودجویانه دلالان کرونا واقع شده است و از طرف دیگر برای گسترش سلامت سینه سپر نموده است. کوشش های جهادگونه کادر سلامت یادآور دوران دفاع مقدس است و خوشبختانه نظام سلامت برای نظام آبرو و سرمایه بیشتری ایجاد کرد.

انتشار کتابی نفیس از خاطرات ارزشمند متخصصان و دانشجویان و کادر سلامت

در ادامه این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شد، دکتر فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جشنواره ملی خاطره نویسی عهد جانانه در سه بخش دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندان برگزار گردید و خوشبختانه 299 اثر توسط 210 شرکت نماینده به دبیرخانه این جشنواره راه پیدا کرد. این جشنواره با هدف فرهنگ سازی درجهت مقابله با ویروس کرونا در دانشگاه های سراسر کشور برگزار گردید و با توجه به مشغله کادر سلامت کشور همراهی خوبی با این جشنواره صورت گرفت.

جشنواره کشوری خاطره نویسی عهد جانانه با حمایت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و به همت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در محور های پنجگانه خاطرات کادر درمان در مراکز درمانی و بهداشتی، خاطرات دانشجویان از فعالیت های فرهنگی و جهادی، خاطرات دانشجویان در خط مقدم مقابله با کرونا، خاطرات کارکنان و دانشجویان نظام سلامت در دوران بیماری و خاطرات خانواده کادر درمان در دوران شیوع بیماری برگزار گردید.

در انتها جشنواره از آثار برگزیده، کتابی نفیس برگرفته از خاطرات ارزشمند متخصصان و دانشجویان و کادر سلامت تدوین و چاپ خواهد شد.

در گروه کارمندی جشنواره کشوری خاطره نویسی عهد جانانه 168 اثر و نرخ مشارکت 113 نفر، در گروه دانشجویی: 115 اثر و مشارکت 88 دانشجو و در بخش اعضای هیات علمی: تعداد 16 اثر ثبت و دریافت شده است.

خوزستان با 86 اثر ثبت شده در رتبه نخست ثبت اثار واقع شده است؛ پس از آن به ترتیب استان های خراسان با 37اثر، استان اصفهان 29 اثر و استان تهران 24 اثر در رتبه چهارم و در نهایت استان فارس با 23 اثر در رتبه پنجم قرار دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1199

به "9000 دانشجو به پویش مستندسازی کرونا پیوستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9000 دانشجو به پویش مستندسازی کرونا پیوستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید