آرزوی زیبای امروز ما، نگاهی به تاثیر اقتصادمحتوا در توانمندی مقابل تحریم ها و رسیدن به خودکفایی

به گزارش مجله مستانه، در شرایطی که مسائل مالی، با حساسیت بسیار و مخاطرات فراوان همراه است، گشودن راهی نو و جدی گرفتن اقتصاد محتوا می تواند اکوسیستم نوآوری و خلاق کشور را قوی تر و پررونق تر کند.

آرزوی زیبای امروز ما، نگاهی به تاثیر اقتصادمحتوا در توانمندی مقابل تحریم ها و رسیدن به خودکفایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در یادداشتی نوشت: اندیشه ای با زندگی انسان پیوند می خورد که به زبان هنر آید و کلام. کلام، شروع علم است و علم، کالبد عمل. از سوی دیگر، رویا، مقدمه ای برای ارائه سخن تازه است. افسانه ها در زندگی انسان، ایجاد شده اند تا بال های رویا باشند برای هر شهروند. افسانه ها به مخاطبین شان قدرت انتخاب می داده اند؛ انتخاب فردایی دیگرگون یا تحمل ملال روزمرگی. به همین دلیل است که همه ملت ها، در عرصه افسانه سازی، چنته شان پر است و جملگی هم به داشتن افسانه های کهن، می بالند و تراز یک گنجینه از آنها مراقبت می نمایند.

همانگونه که می دانیم، خط ربط زمین و آسمان، و ملکوت و انسان، پیغامبران بوده اند. رابطه، شاه مهره انسان در سلطه طلبی و فزونی جویی نسبت به طبیعت و کائنات است. آدمیزاد با سلاح کلام و ارتباط، تا به امروز توانسته است با تنی رنجور و آسیب پذیر، نه بر زمین، که بر جاهایی خارج از آن هم مسلط گردد و حضورش را اعلام کند. گرچه، اساس هستی، بر مبنای ارتباط است اما انسان، توانسته است دست برتر را در کشاکش میان مخلوقات را داشته باشد و خلیفه گری را بر روی زمین به کرسی بنشاند.

اما در این روزگار مدرن و سراسر متغیر، وابستگی مردمان به شاه مهره ارتباط، محکم تر و عمیق تر شده است. آدم ها در شهرها و روستاها، انگار با فناوری های مرتبط با اطلاعات و ارتباطات، نفس می کشند. زندگی با نان خالی و آب چشمه، امکان پذیر است اما بدون وسایط ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی، تحمل ناپذیر. از طرفی دیگر، طبقه ثروتمندان و قدرتمندان جهان، تغییر شکلی و ماهوی داده است و آنان که بر موج ارتباط و رسانه و فضای مجازی سوار شده اند، توانسته اند مشهورتر و ثروتمند تر از هر انسان دیگری شوند.

خب، در این شرایط، دیگر باید گفت که زمانه نویی شروع شده است که قواعدش مجازی و بر مبنای رابطه و رسانه است. دارایی های فکری، دائما در حال افزایش هستند و رویاها، هر لحظه امکان یافتن قالب تن را دارند.

این مقدمه نسبتا بلند را آوردم تا بگویم امروز، اکوسیستم نوآوری و خلاق، حاصل تغییر زمانه است و البته از ضروریات امروز. کشور ما بدون شکل گیری درست و حسابی این اکوسیستم، نمی تواند در قافله سرآمدان جهان، دستی بر آتش داشته باشد. البته خوشبختانه این ضرورت در همه سطوح حکمرانی، نظام و مردم، احساس شده است و می گردد به راحتی و بدون لکنت درباره اقتصاد خلاق و اکوسیستم نوآوری و فناوری و خانه های خلاق و نوآوری و ایده و کسب و کارهای نوین صحبت کرد و همگان هم، احساس بیگانگی با این مفاهیم و زیرشاخه هایشان هم هرگز نخواهند کرد.

اما اگر بخواهیم سری در سرها در بیاوریم و قرص و محکم، بر قله بنشینیم، نباید به آنچه که تا الان دست یافته ایم احساس رضایت کنیم و نباید بی خیال جهتها، قله ها و رویدادهای بعدی شویم. بلکه اکنون، هنگامه شجاعت و جسارت است. موقع دست بالا گرفتن خودمان و توانمندی هایمان است. حالا که بیش از 10هزار شرکت دانش بنیان و خلاق داریم، چرا نباید فخر بفروشیم و به خودمان مباهات نکنیم. مگر رسیدن به چنین رقمی و چنین جایگاهی، کار ساده ای بوده است. یک جهاد علمی و فناوری بزرگ اتفاق افتاده و ما توانسته ایم قله ای بلند و رفیع را فتح کنیم، و به پشتوانه این صعود، می باید که قله های بلندتر و صعب العبورتر را هم به تصرف خود درآوریم. آن قله های دیگر، کدامند؟ یکی از مهم ترین شان، ایجاد احساس امنیت و اطمینان ایرانیان به محصولات ایران ساخت است. منظورم از محصول ایران ساخت، چیزهای ساده و دم دستی نیست، ایران ساخت برای خود ارج و قربی دارد و جاه و جلالی. متاسفانه هنوز در کشور، فرهنگ ایران ساخت که همانا فراوری محصولات باکیفیت با بهره مندی از دانش و فناوری نخبگان و متخصصان کشور است، کاملا سیطره نیافته است. به همین دلیل است که هنوز بسیاری از مردم، تردید دارند درباره محصول و یا کالایی که روی ش خورده باشد مِید این ایران. واقعا هم حق دارند، چون برای همگان این ماجرای حضور هزاران دانش بنیان و خلاق در عرصه فراوری، مسجّل و مسلّم و ملموس نشده است.

بی تعارف اگر بخواهیم بگوییم، راستش این است که همه رسانه ها و فضای مجازی، با تمام توان، در کارزار اقتصاد مقاومتی و به ثمر نشاندن اقتصاد دانش بنیان، حاضر نبوده اند. گر چه من همیشه و در همه جا، بارها و بارها قدردان تلاش ها و تلاش های بی دریغ عزیزان رسانه ای و فضای مجازی هنرمندان اینفلوئنسر و تریبون داران بوده ام و هستم و خواهم بود، اما همانگونه که چهره کشور با اکوسیستم نوآوری و خلاق، به شدت دگرگون شده و ارتقا یافته است، در عرصه رسانه هم می باید که این شرایط فراهم باشد. رسانه و فضای مجازی، زبان اکوسیستم نوآوری و خلاق است. رسانه با تبیین دقیق و عمیق از این اکوسیستم، می تواند سرعت رشد و همه گیری آن را در جامعه، به طرز چشمگیری افزایش دهد و شتاب ببخشد.

با حضور فرد شایسته دیگری از اهالی رسانه بر مسند ریاست رسانه ملی، (جناب آقای پیمان جبلی) و نگاه حامیانه و مؤثر به این موضوع، حالا دروازه ای تازه و فراخ، در عرصه رسانه ملی کشور گگردده شده که امیدهای تازه ای را در دل مان به وجود آورده است. ضمن تبریک این انتصاب هوشمندانه در کنار روی کار آمدن دولت سیزدهم که درفش شورانگیز ایران قوی را باورمندانه بر بالای سر برده، شرایط را بیش از پیش برای بازیگران اکوسیستم نوآوری و خلاق و دانش بنیان، امیدوارانه نموده است.

در شرایطی که مسائل مالی، با حساسیت بسیار و مخاطرات فراوان همراه است، گگرددن راهی نو در این عرصه، قابل اعتنا و البته تاثیرگذار خواهد بود. این جهت، در عرصه اقتصاد محتوا است. تعارف که نداریم، فیسبوک و آمازون از غول های مالی جهان هستند. ثروت هایشان سرسام آور و اعجاب برانگیز است. اینها بر مبنای اقتصاد محتوا، توانسته اند که جهان را تسخیر نمایند چرا که در بستری فعالیت می نمایند که جهان بر آن، آرمیده است. اینترنت و شبکه های اجتماعی، حرف اول را در لیست نیازهای روزمره آدم ها می زند. پس با جدی گرفتن اقتصاد محتوا می گردد، اکوسیستم نوآوری و خلاق را قوی تر و پررونق تر کرد. این ماجرای اقتصاد محتوا، از گذشته های دور و دوره های باستان هم به فراخور شرایط و داشته ها، اهمیت داشته است و بسیاری از آنها، قالب افسانه و قصه و آثار ادبی به خود گرفته است. امروز هم به فراخور امکانات موجود، می باید که این جهت با تکیه بر داشته های غنی و قدیمی و استعدادهای بومی و خلاق، روشنایی چشم نوازی را بیابد.

ضمناً شرایط رو به بهبود شاخص های نوآوری در کشورمان در مقایسه با سایر ملل، این نشانه را به ما می دهد که راه مان را درست رفته و فقط باید کمی خوش بین و شکیبا باشیم. بالاخره تحریم های ظالمانه را هم هرقدر بخواهیم خوار و ذلیل بشماریم، باید بپذیریم که در کند و آرام کردن چرخ های لوکوموتیو اکوسیستم نوآوری و خلاق، تاثیرگذار بوده اند. با این همه، ما گوش هایمان تیز و باز است و پیغام امید و ایمان را هر لحظه و از هرجا می توانیم دریافت کنیم و به فردا خوش بین باشیم.

دولت مردمی سیزدهم، در همین روزهای ابتدایی کارش، نشان داده که هوادار تغییر درست و منطقی و اثربخش است. به همین دلیل است که به صنایع خلاق و فرهنگی، دارد توجه می گردد و روزنه های خرسندنماینده ای هم باز شده اند. بعلاوه مجلس محترم شورای اسلامی، در فضای نو جهش فراوری، شرکت های خلاق و دانش بنیان را پشتیبانی نموده و هر روز زمزمه ها و راهبردهایی را از این نهاد مهم و اثرگذار می شنویم و می بینیم و امیدواریم که به سرعت در سراسر کشور، قوانین مربوطه، اجرا گردد.

بد نیست اشاره ای هم به ابلاغ سند ملی توسعه فناوری های نرم و خلاق بکنیم و این اتفاق بزرگ را بزرگ بداریم و رفتاری مطابق با شأن آن نشان دهیم. این سند، بسیاری از گره ها و مسائل به ظاهر کوچک و به ظاهر بزرگ را می تواند برطرف کند و علاوه بر توسعه فرهنگ خلاق و نوآوری، نسیم نشاط و نیرومندی را در میان شهروندان، بوزاند.

حالا که فهمیده ایم افسانه ها هم می توانند واقعی باشند، می توانیم با یاری رسانه ها و فراوری محتوای تاثیرگذار و بهره مندی از حضور دولت قوی، افسانه های واقعی امروز ایران را به درستی نمایان سازیم و در دسترس عموم قرار دهیم. افسانه واقعی امروز ما، توانمند شدن ایران در مقابل تحریم ها و برطرف نیازهایش با اتکا به نیروی داخلی و رسیدن به خودکفایی در بسیاری از عرصه هاست. درست نشان دادن افسانه های واقعی ما، آرزوی امروز ماست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1722

به "آرزوی زیبای امروز ما، نگاهی به تاثیر اقتصادمحتوا در توانمندی مقابل تحریم ها و رسیدن به خودکفایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوی زیبای امروز ما، نگاهی به تاثیر اقتصادمحتوا در توانمندی مقابل تحریم ها و رسیدن به خودکفایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید