استانداردسازی کتاب های الکترونیک در کتابخانه پروژه گوتنبرگ

به گزارش مجله مستانه، به گزارش خبرنگاران به نقل از گودایریدر، پروژه گوتنبرگ یک کوشش داوطلبانه برای دیجیتالی کردن و بایگانی کارهای فرهنگی برای تشویق تولید و پخش کتاب های دیجیتالی است. این پروژه در سال 1971 به وسیله مایکل اس هارت بنیان گذاری شد و امروزه قدیمی ترین کتابخانه دیجیتال است و دارای گنجینه منحصربه فرد کتاب های الکترونیکی رایگان به تعداد می رود.

استانداردسازی کتاب های الکترونیک در کتابخانه پروژه گوتنبرگ

هارت در آن زمان و در ساعت استفاده رایگان کامپیوتر دانشگاه، کار صد کتاب اول را خودش انجام داد و از آن پس همه عمر خود را به آن پروژه اختصاص داد. امروزه او را به نام کسی می شناسند که بینشی فراتر از زمان خویش داشت. او خودش را یک رمانتیک علاج ناپذیر و یک ایده آل گرای پرکار و مفرط ذاتی نامیده است. هارت از ابتدا می دانست ایده کتابخانه دیجیتال او می تواند جهان را دگرگون کند و سطح دانش را بالا خواهد برد.

پروژه گوتنبرگ هفته ای سه میلیون کتاب الکترونیکی از طریق فقط یک تارنما در دانشگاه کارولینای شمالی به نمایش می گذارد. این مجموعه بیشتر متن کامل کتاب هایی با مجوز مالکیت عمومی است. این پروژه تلاش می کند که این کتاب ها را در حد امکان رایگان و در قالب هایی آزاد که بتوان روی هر رایانه ای استفاده کرد، عرضه کند. در مارس 2009 پروژه گوتنبرگ ادعا کرد که در مجموعه اش بیش از 28هزار مورد کار فرهنگی دارد.

پروژه گوتنبرگ -یکی از مراجع اصلی کتاب ها و داستان های کلاسیک در جهانی دیجیتال- به تازگی قوانین جدیدی برای ارائه و بارگزاری کتاب های الکترونیک تصویب کرده است که هدف از این کار استانداردسازی این کتاب ها اعلام شده است. شاخص های مشخص شده از جمله طراحی های جلد و رعایت اصول ویرایشی با هدف جامعیت بخشیدن به آرشیو این کتابخانه عظیم کتاب های الکترونیک است.

یکی از اهداف پروژه اخیر استانداردسازی کتاب های الکترونیک آرشیو مذکور یکسان سازی فرمت های این کتاب ها و قابلیت هماهنگی آنها با همه انواع کتابخوان های الکترونیک در بازار کشورهای مختلف جهان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1597

به "استانداردسازی کتاب های الکترونیک در کتابخانه پروژه گوتنبرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانداردسازی کتاب های الکترونیک در کتابخانه پروژه گوتنبرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید