بازارِ مسکن کرونا گرفت!

به گزارش مجله مستانه، کاهش 88 درصدی معاملات مسکن در تهران، تنها بخشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران است. داده های وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن نشان می دهد کسادی بازار مسکن در کل کشور رخ داده و تهداد معاملات املاک با کاهش چشمگیر 82 درصدی روبرو شده است. این رقم در شهر های عظیم بیشتر به چشم می آید. مثلا مشاوران املاک تهران در اسفندماه حدود 10 هزار معامله مسکن را جوش داده اند و در فروردین این تعداد به هزار و 200 مورد معامله کاهش پیدا نموده است.

بازارِ مسکن کرونا گرفت!

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران، شیراز بیشترین کاهش معاملات را در اثر کرونا تجربه نموده است. تعداد مبایعه نامه های خرید و فروش مسکن در این شهر 91 درصد کاهش داشته و تقریبا یک دهم شده است. اتفاقی که باعث شده قیمت مسکن در این شهر 16 درصد کاهش پیدا کند که بیشترین رقم در بین هفت شهر پرجمعیت کشور است. اسفندماه سال 98 در کل کشور حدود 23 هزار و 500 معامله مسکن ثبت شده بود که این رقم در فروردین ماه به چهار هزار مورد کاهش پیدا نموده. کرونا علاوه بر کاهش تعداد معاملات، قیمت مسکن را هم کاهش داده است.

آنالیز داده های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد میانگین قیمت کل معاملات مسکن کشور در اسفندماه حدود 10 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بوده که این رقم در فروردین ماه با کاهش 19 درصدی به هشت میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. البته مقایسه قیمت ها با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد با وجود کاهش چشمگیر اخیر، قیمت ها نسبت به سال قبل 43 درصد بیشتر است. پارسال میانگین قیمت خانه ها در کل کشور متری پنج میلیون و 600 هزار تومان بود.

تهران؛ کاهش 88 درصدی معاملات

داده های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد فروردین سال جاری تنها هزار و 200 معامله خرید و فروش مسکن در تهران امضا شده است. اگر این تعداد را با اسفندماه مقایسه کنیم، می بینیم کرونا معاملات مسکن پایتخت را 88 درصد کاهش داده است. این کاهش تعداد معاملات، تا حدودی روی قیمت مسکن در تهران تاثیر گذاشته. طوری که آنالیز داده های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می داد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران اسفندماه 98 به مرز 17 میلیون تومان رسیده بود. رقمی که در گزارش جدید وزارت راه و شهرسازی به حدود 16 میلیون و 600 هزار تومان کاهش پیدا نموده است. البته باید توجه داشته باشید که عموما این وزارتخانه در گزارش رسمی خود با حذف داده های پرت، میانگین قیمت را کمی متفاوت اعلام می نماید.

تعطیلات نوروز هر سال تعداد معاملات را تا حدودی کاهش می دهد. سال جاری هم بخشی از کاهش را می توان تحت تاثیر همین تعطیلات 15 روزه دانست. برای اینکه ببینیم کرونا دقیقا چه تاثیری روی بازار مسکن فروردین ماه گذاشته، می توانیم سراغ داده های مدت مشابه سال قبل برویم. فروردین پارسال تعداد معاملات مسکن در تهران حدود سه هزار و 200 مورد بود که نشان می دهد رونق بازار مسکن نسبت به سال گذشته حدود 62 درصد کاهش داشته است. در مدت یک سال گذشته قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با افزایش 41 درصدی از 11 میلیون و 700 هزار به 16 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

بانک مرکزی درباره بازار مسکن تهران آمار متفاوتی را ارائه نموده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت 15 میلیون و 300 هزار تومان بوده که نسبت به میانگین 15 میلیون و 600 هزار تومانی اسفندماه، حدود دو درصد کاهش داشته است. با وجود اختلاف در میانگین قیمت اعلام شده توسط بانک مرکزی، تغییرات تعداد معاملات مشابه داده های وزارت راه و شهرسازی است و نشان از کاهش 88 درصدی تعداد معاملات در فروردین ماه سال 99 دارد.

مشهد؛ کاهش 70 درصدی معاملات

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد می گوید آمار معاملات در فروردین ماه 90 درصد کاهش پیدا نموده است. آنالیز داده های وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد تعداد معاملات مسکن در این شهر کاهش داشته، اما نه در این حد. این داده ها می گویند فروردین سال جاری تنها 110 معامله خرید و فروش مسکن در مشهد امضا شده که نسبت به آماره 380 تایی اسفندماه، حدود 70 درصد کاهش پیدا نموده است. این قرارداد های خرید و فروش، با میانگین قیمت پنج میلیون و 800 هزار تومان امضا شده اند که نشان می دهد خانه های مشهد در اولین ماه سال 99 حدود 500 هزار تومان معادل هفت درصد ارزان شده است. چراکه آنالیز داده های اسفندماه نشان می دهد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در خاتمه سال 98 به شش میلیون و 300 هزار تومان رسیده بود.

مقایسه آمار 110 تایی تعداد معاملات در فروردین ماه 99 نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش 50 درصدی معاملات نسبت به سال قبل است. چراکه فروردین پارسال در مشهد حدود 214 معامله مسکن امضا شده بود. آنالیز تغییرات قیمت در طول یک سال اخیر نشان می دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این مدت 32 درصد افزایش پیدا نموده است. فروردین پارسال قیمت مسکن در مشهد حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان بود.

اصفهان؛ کاهش 74 درصدی معاملات

مشاوران املاک اصفهان کلا علاقه چندانی به ثبت رسمی قرارداد های مسکن ندارند. همین مورد باعث شده آمار معاملات در سومین شهر پرجمعیت کشور، همواره بسیار پایین باشد. این مورد در فروردین ماه به اوج خود رسیده است. آنالیز داده های وزارت راه و شهرسازی می گوید اسفندماه سال 98 تقریبا 71 قرارداد مسکن در اصفهان ثبت شده که این تعداد در فروردین ماه به 18 مورد رسیده و نشان از کاهش 74 درصدی تعداد معاملات در این شهر دارد. کرونا در کنار کاهش تعداد معاملات، مسکن اصفهانی ها را تا حد زیادی ارزان نموده است.

به گزارش خبرنگاران، اسفندماه میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اصفهان حدود هشت میلیون و 200 هزار تومان بود که این رقم در فروردین ماه سال جاری با کاهش یک میلیون و 400 هزار تومانی به شش میلیون و 800 هزار تومان رسیده و کاهش چشمگیر 17 درصدی را پشت سر گذاشته است. با وجود این کاهش قیمت، همچنان املاک در اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد گران تر معامله می شوند. فروردین 98 میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اصفهان حدود چهار میلیون و 800 هزار تومان بود.

کرج؛ کاهش 85 درصدی معاملات

همسایه پایتخت در فروردین ماه با کاهش 85 درصدی آمار معاملات روبرو شده است. داده های وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد در ماه گذشته تنها 700 معامله مسکن در کرج امضا و ثبت شده که تناسب چندانی با آمار چهار هزار و 500 تایی اسفندماه ندارد. این اتفاق باعث شده قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کرج کاهش هفت درصدی نسبت به اسفندماه را تجربه کند.

آنالیز داده های وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کرج به حدود چهار میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. اسفندماه این رقم تقریبا پنج میلیون و 300 هزار تومان بود. با وجود این کاهش قیمت، اثر گرانی بازار مسکن همچنان پابرجا است. مقایسه نرخ چهار میلیون و 900 هزار تومانی هر مترمربع واحد مسکونی در فروردین 99 با فروردین 98 نشان می دهد در یک سال اخیر قیمت مسکن در شهر کرج 46 درصد افزایش داشته است. آن موقع معاملات خرید و فروش مسکن در کرج با میانگین قیمت سه میلیون و 350 هزار تومان امضا می شد.

شیراز؛ کاهش 91 درصدی معاملات

کرونا بیشترین تاثیر را روی تعداد معاملات مسکن شیراز گذاشته است. طوری که فروردین سال جاری تنها 88 مورد خرید و فروش مسکن در چهارمین شهر پرجمعیت کشور رخ داده که نسبت به اسفندماه 91 درصد کاهش داشته است. آخرین ماه سال 98 تعداد هزار و 33 مورد معامله مسکن در شیراز امضا شده بود که میانگین قیمت آن ها متری هفت میلیون و 500 هزار تومان بود. کرونا علاوه بر کاهش تعداد معاملات، قیمت ها را هم کاهش داده و است. فروردین سال جاری خریداران مسکن در شیراز برای هر مترمربع واحد مسکونی هفت میلیون و 100 هزار تومان هزینه کردند که نسبت به اسفندماه پنج درصد کاهش داشته است. با این وجود مقایسه قیمت خانه ها در فروردین ماه 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد در یک سال گذشته قیمت مسکن در شیراز 52 درصد رشد داشته و از چهار میلیون و 660 هزار تومان به رقم فعلی یعنی هفت میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.

تبریز؛ کاهش 73 درصدی معاملات

کرونا قیمت مسکن در تبریز را هشت درصد کاهش داد. اسفند ماه 98 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تبریز حدود شش میلیون و 100 هزار تومان بود. آنالیز آخرین داده های وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن این شهر نشان می دهد قیمت خانه ها در تبریز به متری پنج میلیون و 600 هزار تومان کاهش پیدا نموده است. این مورد در کنار کاهش 73 درصدی تعداد معاملات رخ داده است. اسفندماه در مرکز استان آذربایجان شرقی دست کم 330 معامله خرید و فروش مسکن امضا شده بود که این تعداد در فروردین ماه سال جاری به 89 مورد کاهش پیدا نموده است. بخشی از این کاهش مربوط به تعطیلات نوروزی و بخش دیگر مربوط به کرونا است. برای آنالیز تاثیر کرونا می توان آمار فروردین 99 را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرد. این مقایسه نشان می دهد تعداد معاملات کاهش 42 درصدی داشته است. فروردین پارسال حدود 150 معامله مسکن در تبریز امضا شد بود که میانگین قیمت ان ها متری چهار میلیون تومان بود. این رقم در یک سال اخیر 41 درصد افزایش پیدا نموده است.

قم؛ کاهش 51 درصدی معاملات

تعداد معاملات در قم حدود 51 درصد کاهش داشته و از 205 مورد در اسفندماه به 101 مورد در فروردین ماه 99 رسیده است. کرونا در این شهر هم نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش قیمت مسکن بگذارد. طوری که هر مترمربع واحد مسکونی در قم همچنان پنج میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری می گردد که مشابه نرخ های اسفند 98 است. مقایسه این رقم با قیمت مسکن در مدت مشابه سال قبل نشان می دهد اتفاقات سال 98 در بازار مسکن قم، قیمت خانه در این شهر را 41 درصد افزایش داده است. پارسال این موقع قیمت مسکن در قم متری پنج میلیون و 600 هزار تومان بود.

منبع: فرارو
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 823

به "بازارِ مسکن کرونا گرفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارِ مسکن کرونا گرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید