به گزارش مجله مستانه، تحقیقات جدید دانشمندان در یک دانشگاه اسپانیایی در زمینه فناوری های پنهان سازی دارد به یک روش بالقوه برای ساختن اشیای نامرئی منجر می گردد.

شاید در واقعیت، داستان رمان مرد نامرئی هربرین جورج ولز تحقق پیدا کند. در این داستان، مردی با استفاده از تزریق یک ماده خاص به خودش، شفاف می شد و نور از بدن او عبور می کرد.

تحقیق دانشگاه اکسترامادورا در اسپانیا زیر نظر دو دانشمند به نام های آلبرتو سرنا و لوئیس مولینا صورت گرفته و نتایج آن اخیرا در نشریه علمی نیچر با عنوان چند لایه فیلتر همگن دی الکتریک برای نامرئی سازی الکترومغناطیسی چاپ رسیده است.

این تحقیق نشان می دهد اشیا را می توان با افزودن موادی که در برابر نور واکنش پذیر هستند؛ نامرئی کرد. این ماده خاص به صورت لایه هایی داخل اشیا قرار گرفته و همانند فیلتری اجازه می دهد اشیا به طور کامل واکنش های الکتریکی نسبت به نور داشته باشند و هرگونه پرتوافکنی و انعکاس نور را به طور موثری خنثی نمایند.

این تکنیک به نام plasmonic cloaking از امواج مایکروویو نامرئی استفاده می نماید تا هر جسمی در برابر چشم نامسلح مرئی نباشد. در این وضعیت، دیگر نیازی به پوشش های مصنوعی برای نامرئی کردن اجسام نیست.

وقتی دو جسم نتوانند نورها یا امواج نوری ساطع شده از یکدیگر را انعکاس دهند و بازتابش داشته باشد؛ نامرئی به نظر می رسند. این اصل ساده نور می تواند دستاور بزرگی در آینده باشد.

فعلا دانشمندان اسپانیایی توانستند این فناوری و تکنیک را در مقیاس بسیار کوچکی پیاده سازی نمایند و با چیزی که در ذهن از نامرئی شدن اجسام یا انسان ها داریم؛ بسیار متفاوت و دور است.

بعید است مانند هری پاتر نامرئی شویم

اما همین یافته ها می تواند نویدبخش آغاز دوران تازه ای از تحقیق ها و کوشش ها برای نامرئی شدن اجسام باشد. در سال 2006، وقتی برای اولین بار یک جسم نامرئی شد؛ نظریه ها و فرضیات دیگری مطرح بود و علم در این حوزه هنوز پیشرفت چندانی نداشت.

اما در سال های اخیر، تیم های تحقیقاتی و دانشگاهی زیادی روی موضوع نامرئی شدن اجسام کار کردند و چندین نمونه اولیه نیز ارایه شده که مطرح ترین آن ها از دیوید اسیمت از دانشگاه Duke و تای جون کوی از دانشگاه Nanjing چین بود.

تا کنون چندین بار نظریه هایی برای نامرئی کردن اجسام مطرح شده و همه امیدوار شدند که مثلا تا چند سال دیگر قادر به نامرئی کردن اجسام هستیم ولی هیچ اتفاقی نیفتاده و این نظریه ها در همان مدل های اولیه باقی ماندند.

تیم تحقیقاتی اسپانیایی اگرچه روی روش های داخلی و توکار برای نامرئی کردن اجسام کار می نمایند ولی نظریه های پوششی خارجی را رد نکرده و آن ها را هم رویکردهایی مناسب می دانند.

مثلا، اجسام با لایه خارجی پوشانده شده توسط ماده ای یا رنگی نامرئی شوند یا اینکه انسان ها با پوشیدن لباسی نامرئی به نظر برسند.

یکی از نتایج تحقیقات تیم دانشگاه اسپانیا این است که انسان نمی تواند با خوردن یک آب یا ماده دیگری به طور کامل نامرئی گردد و حتی استخوان ها و ستون فقرات او دیده نشوند. یعنی بعید است در آینده انسان ها مانند هری پاتر نامریی شوند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 388

به "تحقیقات جدید دانشمندان برای نامرئی کردن اشیا: به دنیای مرد نامرئی اچ جی ولز نزدیک می شویم؟!" امتیاز دهید

1 کاربر به "تحقیقات جدید دانشمندان برای نامرئی کردن اشیا: به دنیای مرد نامرئی اچ جی ولز نزدیک می شویم؟!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات جدید دانشمندان برای نامرئی کردن اشیا: به دنیای مرد نامرئی اچ جی ولز نزدیک می شویم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید