ترکیه از توافق باکو و ایروان درخصوص پیمان صلح اطلاع داد

به گزارش مجله مستانه، وزیر خارجه ترکیه تاکید نمود بعد از سه دهه درگیری، باکو و ایروان بر سر پیمان صلح توافق کردند.

ترکیه از توافق باکو و ایروان درخصوص پیمان صلح اطلاع داد

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از سه دهه درگیری درخصوص قفقاز اطلاع داد.

براساس گزارش اسپوتنیک، دو کشور که سه دهه است بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ درگیر هستند و این منطقه چندین جنگ را به علت این اختلاف دیده است، اکنون بر سر موافقت نامه صلح به توافق رسیده اند.

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی تی وی نت از توافق دو کشور ارمنستان و آذربایجان بر سر نکات اصلی پیمان صلح اطلاع داد و اضافه کرد: در خصوص نکات اصلی توافق حاصل شده است.

او با اشاره به اینکه نکات اصلی این پیمان پنج مسئله از جمله به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، معین مرز ها است، تاکید نمود که تنها اجرای شدن این مسائل به جای مانده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در خاتمه تاکید نمود مذاکرات پیمان صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات عادی سازی روابط میان آنکارا و ایروان جدا از یکدیگر انجام نمی شوند.

او درخصوص مذاکرات میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در هفته گذشته در پراگ نیز اعلام نمود این مذاکرات مثبت بوده است.

در حال حاضر چندین دهه از درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه کوهستانی قره باغ می گذرد. مذاکرات بین دو کشور برای عادی سازی روابط میانشان با میانجیگری ترکیه شروع شده، اما تا به امروز به نتیجه نرسیده است. بعلاوه این مذاکرات به شدت مورد انتقاد مردم ارمنستان قرار گرفته است.

در هفته های اخیر نیز چندین بار درگیری و آتش بس میان دو طرف اعلام شده است. اوایل ماه جاری شورای امنیت ارمنستان تعداد کشته شدگان در آخرین رویارویی با جمهوری آذربایجان در اواسط سپتامبر را 207 نفر اعلام نمود.

خبرنگاران بین الملل بین الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2028

به "ترکیه از توافق باکو و ایروان درخصوص پیمان صلح اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه از توافق باکو و ایروان درخصوص پیمان صلح اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید