تعاملات تسلا و ادیسون

به گزارش مجله مستانه، فیلم به هیچ عنوان نمی خواهد طبق باور عمومی، ادیسون را شخصی که دزد ایده یا شیاد است معرفی کند و سعی می کند که بی طرفانه دلایل ترک کارگاه ادیسون توسط تسلا و جدایی راستا این دو دانشمند را به تصویر بکشاند.

تعاملات تسلا و ادیسون

آریو راقب کیانی| فیلم بیوگرافی ژانری است که طرفداران خاص خود را دارد و معمولا زیرشاخه ای از ژانر درام حماسی قرار می گیرد. فیلم های زندگینامه ای، چون بر مبنای واقعیت بنا نهاده شده اند شاید بیشترین تاثیرگذاری و الهام بخشی را برای مخاطبان خود به همراه آورند. فیلم تسلا همان طور که از نام آن برمی آید، روایتگر دانشمند و مخترع بزرگ قرن بیستم است.

البته این فیلم بیشترین تمرکز خود را بر مسائل و تعاملات نیکولا تسلا (با بازی ایثن هاک) و توماس ادیسون (با بازی کایل مک لاکلن) بنا نهاده و بر این اساس شخصیت پردازی آن ها به شکل دو رقیب ابدی پرداخت شده است. فیلم به هیچ عنوان نمی خواهد طبق باور عمومی، ادیسون را شخصی که دزد ایده یا شیاد است معرفی کند و سعی می کند که بی طرفانه دلایل ترک کارگاه ادیسون توسط تسلا و جدایی راستا این دو دانشمند را به تصویر بکشاند.

سکانس های ابتدایی فیلم که با مباحثه این دو دانشمند رقم می خورد، مقدمه تاریکی را پدیدار می سازد که سرمنشا آن از جدال ذهنی و جسمی هر یک از این دو نفر و عدم درک متقابل آن ها می باشد که قرار است رفته رفته روشنایی را به ارمغان آورد. حتی در لحظات آغازین فیلم دوربین لرزان و اعوجاج گونه مایکل آلمریدا در مرافعه های فی مابین جوری قاب بندی می گردد که تماشاگر قدر روشنایی که در حال حاضر در اختیار دارد را بیشتر بداند.

البته فیلم در رعایت خط اعتدال خود زمانی تسلا را شخصیت انسانی تر نسبت به ادیسون معرفی می کند؛ آنجا که فرضیه تسلا را از خلق ماشین آلات توسعه زندگی مردم و در کفه دیگر نقش ادیسون را در تغییر ولتاژ برای اعدام ویلیام کمبلر به وسیله برق موثر می داند را نمی توان بی تفاوت گذشت و زمانی نیز بی تعارف دستگاه و موتور بودن مردم از دید تسلای ماجراجو را مورد نکوهش قرار می دهد.

می توان گفت که دوئل برقی این دو نابغه هیچ گاه به نتیجه نمی رسد. فیلم تسلا برای ایجاد تضاد و تناقض موقعیت ها از درون گرا بودن شخصیت تسلا و برون گرا بودن شخصیت ادیسون به نحو احسن بهره برده است و این را می توان در بازی هر دو بازیگر که به صورت الاکلنگی عمل می کند، مشاهده کرد.

پردازش کاراکتر تسلا به عنوان شخصیتی که از خود بسیار رفتار وسواس گونه در رابطه گیری با آدم ها نشان می دهد به قدری ماهرانه پایه ریزی شده که حتی به وقت صرف شام نیز این تردید در قالب دستمال کشیدن به همه عناصر روی میز به وسیله او نمایان می گردد.

برهه تاریخی مدنظر فیلمساز که به دلایل خروج تسلا از کارگاه ادیسون و فرایند رو به رشد یا زوال هر کدام از آن ها اشاره دارد نیز به این موضوع کمک شایانی کرده است. البته که وجود راوی با حضور کاراکتر آنه مورگان که تسلا را دوشادوش همراهی می کند از ظرافت های فیلم تسلا به عنوان یک فیلم بلند سینمایی کاسته و آن را مبدل به یک شبه مستند راوی میزبان کرده است.

حتی در لحظه هایی از فیلم می بینیم که راوی تعداد نام های گوگل شده ادیسون و تسلا را در لپ تاپ به رخ می کشد که این حکایت از این دارد که تماشاگر فاصله فعلی اندک خود با 120 سال قبل را مدیون این دو دانشمند است.

نمونه های مشابه که دال بر شکست زمان است را می توان به گوشی همراه در دستان ادیسون و میکروفن در دست تسلا مشاهده کرد که فیلم تعمدا تونل به زمان آینده داشته است. اما چیزی که در فیلم از تسلا به عنوان یک انسان مافوق بشری پرده برداری می کند به نابغه بودن و اکتشاف او برنمی گردد بلکه به بخشی از شایعات پیرامون او در خصوص ارتباط گیری با موجودات فرازمینی و پی ریزی این تفکر و رساندن سلام او به سیاره دیگر است.

فیلم بسیار به پیوند تسلا و الهام گیری او از طبیعت دقت نظر داشته و بدین منظور از تکنیک ویدیو بک پروجکشن و عکس پیش زمینه استفاده کرده است.

مناظری از طبیعت که به صورت پرده ای در فیلم ظاهر می گردد، فیلم را هم از منظر بصری سازی موقعیت ها و هم از منظر زمانی و مکانی تفکیک می کند. این تکنیک که به عنوان یک ساختار فراگیر عمل می کند تا حدودی ذهنیت ماورایی، نقاشی شده و جلوتر از زمانه تسلا را عیان می کند. نگاه فیلم در اینکه تسلا قصد و نیت آمیختن صنعت با طبیعت را داشته کاملا مشهود است.

البته در این حین کاراکتر آنه مورگان به عنوان شخصیت آینه تسلا تمام تلاش خود را برای جلا دادن به روح تسلا انجام می دهد ولیکن هیچ گاه خود را در قامت زن دیگر موثر بر زندگی تسلا یعنی سارا برنارد (با بازی ربکا دایان) نمی بیند و علائم سرخوردگی به مرور در رفتار او نیز به عنوان معلم اخلاق تسلا یافت می گردد.

دیالوگ هایی، چون ایده آل گرایی با نظام سرمایه داری جور درنمی آید و آیا رویا ها و ذکاوت برای نجات دنیا کافی هستند؟، انرژی، انرژی می سازد و تفکر از دانش کمتر است لحظاتی از رویایی این دو نفر است که هر یک بر زندگی دیگری تاثیری خاص داشته است؛ برای تسلا اثری مادی و برای آنه اثری معنوی!

سرانجام بندی فیلم و نمایاندن افول هر دو دانشمند چندان جدی گرفته نمی گردد و به سخنرانی راوی کفایت می گردد.

اینکه ادیسون در پروژه معدن خود شکست مالی بزرگی می خورد و تسلا در به در به دنبال سرمایه گذار برای پیاده سازی ایده جدید خود و حتی بیان تفکرات متفاوتش نسبت به جنگ است و در نهایت در فقر و تنهایی می میرد، نمی تواند به تماشاگر تلنگری که خاصیت این گونه ژانر هست را بزند.

در نتیجه فیلم که می توانست در سرانجامی خود بسیار الهام بخش باشد، بسیار خنثی عمل می کند و قدر محرک بودن این سبک سینمایی را نمی داند. دست آخر تماشاگر با اطلاعات زیادی در خصوص جریان متناوب، سیم پیچ، نیروگاه برقی، میدان مغناطیسی، موتور القایی و... روبرو است که نمی تواند دوشاخه ای برای آن ها پیدا کند!

منبع: فرادید
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1501

به "تعاملات تسلا و ادیسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعاملات تسلا و ادیسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید