خواص حبوبات برای بارداری و یائسگی

به گزارش مجله مستانه، روزنامه جام جم - ندا اظهری: از فست فود های پرطرفدار امروزی که بگذریم، غذا های سنتی ما ایرانی ها مملو از موادغذایی مفیدی است که هر کدام از آن ها می توانند نیازی از بدن را رفع نمایند و حتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها نیز مفید باشند. یکی از انواع موادمغذی که در غذا های سنتی ما وجود پررنگ دارند، حبوبات هستند. این موادغذایی آن قدر مهم هستند که جایی در تقویم پیدا نموده اند و 10 فوریه مصادف با 21 بهمن به نام روز جهانی حبوبات نامگذاری شده است.

خواص حبوبات برای بارداری و یائسگی

دکتر نسرین امیدوار، استاد گروه تغذیه جامعه در دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است: حبوبات مهم ترین منابع پروتئین گیاهی هستند و حتی مقدار پروتئین بالاتری از غلات دارند. گفت و گوی جام جم را با وی بخوانید.

بعضی از انواع حبوبات مانند لوبیای سویا کاملا از نظر تعداد اسیدآمینه هایی که بدن ما قادر به ساخت آن ها نیستند، غنی هستند. اما در دیگر حبوبات، بعضی از این اسیدآمینه ها ممکن است کم باشد و به همین دلیل همواره توصیه می کنیم حبوبات را حتما همراه با غلات، نان یا سبزیجات مصرف نمایند.

به گفته دکتر امیدوار، خوشبختانه در رژیم سنتی ما هم حبوبات صندلی خیلی ویژه ای دارد. به عنوان مثال، مخلوط های خیلی خوبی داریم مثل آش ها یا پلو هایی که در ترکیب با حبوبات تهیه می شوند مانند شویدپلو همراه با لوبیای چشم بلبلی یا آبگوشت را داریم که مخلوط حبوبات و گوشت و سبزیجات است یا در آش ها که گاهی گوشت وجود ندارد و فقط ترکیبی از سبزیجات و حبوبات است یا به عنوان مثال، عدس پلو.

برای نفخ کمتر بگذارید جوانه بزنند

این استاد تغذیه معتقد است: حبوبات از نظر فیبر منبع بسیار مهم و ارزشمندی هستند و می توانند از بروز یبوست پیشگیری نمایند، اما به خاطر داشتن فیبر بالا مسئله ای هم دارند که هم فیبر و ماده قندی خاصی که دارند باعث ایجاد نفخ می گردد. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از مصرف، حبوبات را حتما بخیسانیم، اما با این حال ممکن است باز هم کمی ایجاد نفخ نمایند.

اما به هر حال خیساندن حبوبات کار مفیدی است که حتما باید انجام گردد. حتی می توانید تا زمانی حبوبات را خیس کنید که نوک جوانه هم در آن ها پدیدار گردد که خیلی بهتر است و احتمال نفخ را خیلی کمتر می نماید. اما مسئله ای هم که در این میان ایجاد می گردد این است که همراه خیس کردن حبوبات، آبی را که حبوبات داخل آن بوده هم باید دور ریخت، زیرا میزان نفاخ بودن آن ها را کاهش می دهد، اما این آب حاوی بعضی از موادمعدنی موجود در حبوبات است که در آب حل شده و با دور ریختن آب از بین می فرایند.

مهم ترین جایگزین گوشت

به گفته امیدوار، حبوبات منبعی غنی از گروه ویتامین های B و به ویژه فولات و نیز آنتی اکسیدان ها هستند که تا حد زیادی در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها مؤثرند. بسیاری از آن ها منابع خوبی از آهن هستند که یکی از مشهورترین ها از نظر آهن عدس است که مصرف آن بسیار توصیه می گردد. او همچنین اشاره می نماید که حبوبات از نظر پتاسیم و فسفر هم موادی غنی هستند و بعضی از افراد به دلیل دارو هایی که مصرف می نمایند یا بیماری هایی که دارند باید در مصرف حبوبات که حاوی موادمعدنی بالاست، مراقب باشند بنابراین مقدار مصرف حبوبات در این افراد بسیار حائز اهمیت است و باید کنترل گردد. این استاد تغذیه در ادامه تأکید می نماید که حبوبات به عنوان یکی از جایگزین های مهم گروه گوشت حساب می شوند و ارزش غذایی خیلی بالایی دارند. حبوبات همچنین خیلی از معایب گوشت را مانند چربی بالا و به ویژه اسید های چرب اشباع ندارند و به نوعی برای سلامت مناسب ترند.

نجات محیط زیست با مصرف حبوبات

نکته دیگری که امیدوار نسبت به مصرف حبوبات به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز اشاره می نماید، چیزی فراتر از سلامت بدن ماست و بیشتر منافع زیست محیطی را در نظر دارد. او توصیه می نماید این روز ها تأکید بیشتر روی این است که بیشتر در گروه گوشت به ویژه گوشت قرمز بیشتر از حبوبات بهره ببرید که بیشتر مساله زیست محیطی آن مطرح می گردد، زیرا مقدار آب مصرفی و مقدار کربن فراوریشده با خوردن حبوبات بسیار کمتر از گوشت قرمز است. به همین دلیل حمایت از محیط زیست و گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی مطرح است. کارشناسان توصیه می نمایند که گوشت را بیشتر از ماهی یک یا دو بار مصرف نکنید، اما حبوبات را حداقل هفته ای دو تا سه بار مصرف کنید.

در سال های اخیر گرایش به گیاهخواری بیش از پیش رواج پیدا نموده و یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این رابطه مطرح می گردد، کم خونی ناشی از گیاهخواری به دلیل مصرف نکردن مقادیر کافی از پروتئین های حیوانی غنی از آهن مانند گوشت قرمز است. دکتر امیدوار، استاد تغذیه در این باره می گوید: حبوبات یکی از منابع آهن هستند که بسیار مهم هستند و در رژیم گیاهخواری باید مصرف شوند؛ اما باید توجه داشته باشید که آهن موجود در منابع گیاهی، آهنی است که به سادگی و مانند پروتئین های حیوانی به سرعت جذب بدن نمی گردد.

اما اگر این نوع آهن را نیز همراه با پروتئین کافی و ویتامین C و به مقدار کافی مصرف کنید، جذب آهن به خوبی صورت می گیرد. او در ادامه تأکید می نماید که در سنین رشد باید مراقب مصرف آهن در یک فرد گیاهخوار بود؛ به هر حال کمبود آهن از مواردی است که یک فرد گیاهخوار باید مراقب آن باشد.

استروژنی برای خانم های یائسه

اما افرادی که رژیم گیاهخواری ندارند و به هر دلیلی یا هرگز گوشت قرمز مصرف نمی نمایند یا به مقدار بسیار کم از این پروتئین مفید مصرف می نمایند، با مصرف حداقل دو تا سه مرتبه در هفته از منبع حبوبات می توانند جبران گوشت قرمز را داشته باشند. البته امیدوار توصیه می نماید که هر روز انواعی از حبوبات مصرف گردد، زیرا حبوبات مختلف، منابع مغذی متفاوتی دارند و اثرات سلامتی آن ها هم متفاوت است؛ برای مثال، حبوبات دولپه ای مانند لپه یا لوبیای سویا علاوه بر تمام فوایدی که دارند، به دلیل دارا بودن استروژن گیاهی برای خانم های یائسه بسیار مفید هستند و مصرف روزانه آن ها به این گروه از خانم ها یاری می نماید تا جایگزین استروژنی گردد که دیگر بدن قادر به فراوری آن نیست و برای محکم شدن استخوان ها و قلب و عروق آن ها مفید است و علائم گرگرفتگی را در آن ها کاهش می دهد که یکی از عوارض دوران یائسگی است.

کودک و سالمند فیبر کنترل شده بخورند

به گفته این استاد تغذیه، فیبر بیشتر در روده ها عمل می نماید، اما اگر به ویژه در بچه ها زیر پنج سال بیش از حد مصرف گردد خطر این وجود دارد که به خوبی جذب نگردد. فیبر باعث می گردد که دفع سریع تر انجام گردد و موادی که داخل روده هستند فرصت جذب کافی پیدا ننمایند. حال اگر غذایی که کودک می خورد چگالی و غلظت موادمغذی بالایی داشته باشد، نگرانی وجود ندارد، اما نگرانی ما بیشتر متوجه بچه های است که همه مغذیات غذایشان را با چگالی بالا مصرف ننموده باشند. اما در هر صورت، برای بچه ها از چهار پنج سالگی به بعد و هم برای سالمندان، حداقل مصرف 25 گرم فیبر در روز لازم است و یکی از راه های جذب فیبر کافی مصرف انواع مختلف حبوبات است. ما هرگز مصرف یک نوع حبوبات یا موادغذایی را توصیه نمی کنیم.

حبوبات و بارداری

زنانی که قصد بارداری داشته یا باردار هستند، به منابع مغذی احتیاج دارند و حبوبات با توجه به مواد مفیدی که دارد، یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود.

یکی از دلایل مصرف حبوبات در بارداری، غنی بودن بعضی حبوبات از آهن است. به گزارش wellseek، لوبیا، نخود و عدس آهن زیادی دارد و حتی خطر ناباروری و عدم تخمک گذاری را در زنان کاهش می دهد. اسیدفولیک یا فولات و حتی ویتامین های گروه B مهم ترین احتیاج خانم های باردار است که با خوردن حبوبات می توانند بخش اعظمی از این احتیاج را رفع نمایند.

فولات خطر بروز نقص در لوله عصبی جنین را کاهش داده و برای سلامت دوران بارداری لازم است. همچنین مصرف حبوبات می تواند با فیبر و پروتئین بالایی که دارد و هضم آهسته اش، قند خون را در خانم های باردار کنترل کند؛ بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید یا در دوران حاملگی به دیابت مبتلا شده اید، از خوردن حبوبات در بارداری غفلت نکنید.

منبع: un.org

منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 956

به "خواص حبوبات برای بارداری و یائسگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص حبوبات برای بارداری و یائسگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید