دارو پیشگیری از ابتلا به ایدز وجود دارد

به گزارش مجله مستانه، یک فعال حوزه های اجتماعی گفت: خوشبختانه در خصوص HIV ، دارو پیشگیری پس از مواجهه با بیمار مبتلا وجود دارد.

دارو پیشگیری از ابتلا به ایدز وجود دارد

وحید دنیامیری نژاد، فعال حوزه های اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: ویروس HIV (ایدز) در منطقه و به ویژه کشور ما با شیب فزاینده ای رو به افزایش است. امروزه این ویروس یکی از بیماری های عفونی قابل کنترل به شمار میرود، ولی همچنان به علت نداشتن آگاهی های عمومی و تشخیص و درمان به هنگام، عوارض و مرگ و میر بالایی را در دنیا رقم می زند.

او اضافه کرد: این بیماری به شرط تشخیص به موقع و پایبندی به درمان، برای بیمار، مسئله ای جز اجبار او به خوردن روزانه داروها، ایجاد نمی نماید. چنین فردی می تواند عمر بالای هفتاد سال را به راحتی تجربه نموده، ازدواج کند و صاحب فرزندی کاملا سالم گردد.

دنیامیری نژاد ادامه داد: اتفاق تراژیک در کشور ما و بعضی دیگر از کشور های دنیا، زمانی روی می دهد که عزیزانی که با HIV زندگی می نمایند، از نوزاد و خردسال گرفته تا زنان و مردان جوان و بزرگسال، نیازمند سایر خدمات درمانی مثل خدمات دندانپزشکی و انواع مداخلات جراحی و ... می شوند

این فعال حوزه های اجتماعی گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که این عزیزان در بعضی مراکز درمانی به بهانه های واهی، پذیرش نمی شوند و حتی با برخورد های تبعیض آمیز و انواع قضاوت ها هم روبه رو می شوند.

او اعلام کرد: علت این رفتار نادرست این است که ارائه دهندگان خدمات درمانی، نگران ابتلای خود به این عفونت هستند اما با راه حل های موجود برای پیشگیری پس از مواجهه و رعایت اصول مراقبت شخصی، دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

دنیامیری نژاد اضافه کرد: نکته ای که متاسفانه بسیاری از فعالان حوزه درمان، نسبت به آن اشراف کامل ندارند، این است که به علت وجود درمان های بسیار موثر ضد رتروویروسی، بار ویروسی مبتلایان به HIV ، در صورت پایبندی به درمان صفر شده و بیماری آن ها غیرقابل انتقال می گردد که این امر را در قالب شعار U=U می شناسیم (UNDETECTABLE = UNTRANSMITTABLE).

او ادامه داد: خوشبختانه در خصوص HIV ، دارو پیشگیری (پروفیلاکسی) پس از مواجهه (PEP) هم به صورت رایگان و کاملا در دسترس، وجود دارد که در صورت اتفاقی مثل مواجهه با سرنگ آلوده، خطر انتقال را بسیار کاهش داده و حتی به صفر نزدیک می نماید.

این فعال حوزه های اجتماعی یادآوری کرد: نکته کلیدی برای دریافت این دارو ها این است که برای آغاز آنها، تنها یک زمان طلایی 72 ساعته را در اختیار داریم که نباید از دست برود. هر یک از کادر درمان، در صورت مواجهه احتمالی با خون یا ترشحات بالقوه عفونی فرد اچ آی وی مثبت، کافی است طی 72 ساعت نخست، به بخش عفونی بیمارستان های مرجع یا مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کند و دارو های پیشگیری پس از مواجهه را برای 4 هفته مصرف کند.

او گفت: در کشور ما در حالت خوش بینانه، تنها 40 درصد از بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شده اند که بخش اعظم آن ها هم تحت درمان هستند و به بار ویروسی صفر رسیده اند.

دنیامیری نژاد توضیح داد: کسانی که هنوز بیماری آن ها تشخیص داده نشده، طبیعتا بار ویروسی بالایی دارند و ممکن است ناخواسته و نادانسته سبب انتقال ویروس به دیگران هم بشوند و باید گفت ما عملا اقلیت بی خطر را از خدمات محروم نموده ایم و داریم به استقبال گروه دوم می رویم.

این فعال حوزه های اجتماعی اعلام کرد: پزشکان و کادر درمان، موظف هستند که آگاهی های خود و جامعه را در این زمینه به روز نمایند و در حین ارائه خدمات درمانی، اصول و احتیاطات استاندارد را به خوبی رعایت نمایند تا از انواع مخاطرات در امان بمانند.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1649

به "دارو پیشگیری از ابتلا به ایدز وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارو پیشگیری از ابتلا به ایدز وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید