روز جهانی محیط زیست با تاکید بر شکست آلودگی هوا

به گزارش مجله مستانه، حدود 150 کشور در سراسر دنیا در فعالیت های روز دنیای محیط زیست شرکت دارند.

روز جهانی محیط زیست با تاکید بر شکست آلودگی هوا

به گزارش خبرنگاران، از سال 1972 میلادی تاکنون پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست محسوب می گردد که هر سال یک موضوع مهم زیست بومی را شعار محوری خود قرار می دهد تا تاکیدی خاص بر نگرانی محیط زیستی در آن دوران باشد.

سال جاری نیز موضوع روز جهانی محیط زیست در 2019 با شعار آلودگی هوا را شکست دهید انتخاب شده که فراخوانی عمومی برای غلبه بر این بحران جهانی است.

بنابر گزارش جدید سازمان ملل متحد، این شعار که از سوی چین به عنوان کشور میزبان برای برگزاری مراسم سال جاری، انتخاب شده همه ما را دعوت می نماید تا به طور جدی به این موضوع بپردازیم که چطور می توانیم با اعمال تغییراتی در زندگی روزمره مان به کاهش میزان آلودگی هوایی که فراوری می کنیم و نیز کاهش نقش آن در گرمایش زمین و در نهایت کاهش اثرات آن بر سلامت خودمان کمک کنیم.

این سازمان که پنجم ژوئن را به عنوان این روز برگزیده هشدار می دهد که حفاظت از محیط زیستِ انسانی و بهبود شرایط آن موضوع مهمی است و بر سلامت و رفاه جوامع بشری و رشد مالی آنها در سراسر جهان اثرگذار است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این باره تاکید نمود: وقت آن رسیده که قاطعانه وارد عمل شویم. پیغام من به همه دولت ها شفاف است: مشخص مالیات بر آلودگی، انتها دادن به یارانه های سوخت فسیلی و توقف احداث کارخانه های جدید زغال سنگ. ما به اقتصاد سبز احتیاج داریم نه اقتصاد خاکستری.

در پیغام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت این روز همچنین آمده است: آلودگی هوا سالانه دست کم جان هفت میلیون انسان را می گیرد، به رشد بچه ها آسیب می زند، به اقتصادها خسارت وارد می نماید و در عین حال در بروز شرایط بحرانی اقلیمی در سراسر جهان موثر است.

همچنین براساس گزارش نشریه بیزینس استاندارد، آلودگی هوا چه در بیرون و چه در داخل خانه ها قاتل خاموشی است که منجر به مرگ زودهنگام دست کم هفت میلیون نفر در سال می گردد و 600 هزار نفر از این قربانیان را بچه ها تشکیل می دهند.

دیوید بوید، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا در این باره می گوید: بیش از شش میلیارد نفر در جهان که یک سوم آنها را بچه ها تشکیل می دهند به طور مستمر هوای بسیار آلوده تنفس می نمایند که زندگی، سلامت و رفاه آنها را به طور جدی به خطر می اندازد.

بنابراین گزارش همچنین در هر ساعت 800 نفر جان خود را از دست می دهند و بسکمک از آنها سال ها پس از تحمل رنج بیماری هایی چون سرطان، امراض تنفسی یا بیماری های قلبی که مستقیما با استنشاق هوای آلوده در ارتباط هستند، قربانی می شوند.

دویچه وله نیز در گزارش محیط زیستی خود به مناسبت این روز بر ضرورت حمایت از تنوع زیستی و زیستگاه های طبیعی و نیز حفاظت از حشرات تاکید نموده است.

در این گزارش آمده است: سازمان های مدافع محیط زیست و نهادهای وابسته به آنها با برنامه های متنوع می کوشند آگاهی زیست محیطی عموم مردم جهان را ارتقا دهند. فعالیت های مخرب انسانی بیش از هر عامل دیگری تنوع زیستی و ثبات و تعادل محیط زیست را در معرض تهدید قرار داده است.

حشرات بیش از نیمی از گونه های مختف حیوانات را تشکیل می دهند. زمین زیستگاه میلیون ها گونه مختلف از حشرات است. بقای این جانواران کوچک در تعادل زندگی ما انسان ها و زندگی دیگر جانداران اهمیت بزرگی دارند. برای نمونه آنان به گرده افشانی گیاهان، کنترل آفات ها، تصفیه آب و باروری زمین کمک می نمایند. در دهه های گذشته از تنوع زیستی حشرات به شکل فاجعه باری کاسته شده است.

در این گزارش تاکید شده است: با دقت بیشتر در خرید موادغذایی می توانیم به حشرات کمک برسانیم. یک عامل مهم خرید محصولات ارگانیک است. در کشت محصولات ارگانیک کمتر از کودهای سمی و آفت کش ها استفاده می گردد و این امر به رشد گیاهان خودرو کمک می نماید. این گیاهان هم حشرات بسکمک را به خود جذب می نمایند، هم تضمینی برای امنیت زیستی و غذایی آنها هستند. نکته مهم خرید مواد غذایی از بازارهای محلی و فصلی و کاهش در مصرف گوشت است.

به گزارش خبرنگاران، امروزه در اکثر نقاط جهان تقریبا کسی از پیغامدهای سوء آلودگی هوا در امان نیست و طبق هشدار سازمان ملل از هر 10 سکنه زمین، 9 نفر در حال حاضر هوای آلوده تنفس می نمایند.

با این حال بسکمک از کارشناسان معتقدند راه های بسکمک برای مقابله با این معضل جهانی با تغییر در الگوی زندگی روزانه وجود دارد و تک تک ما با جدی دریافت عواقب این بحران می توانیم با مطالعه و پیگیری های بیشتر و مستمر تا حد زیادی در کنترل و بهبود شرایط فوق تاثیرگذار باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 328

به "روز جهانی محیط زیست با تاکید بر شکست آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی محیط زیست با تاکید بر شکست آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید