زمان افزایش قیمت کارخانه ای خودرو تعیین شد ، فرمول و نحوه قیمت گذاری
به گزارش مجله مستانه، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: بر اساس فرمول ها و داده های جمع آوری شده درباره قیمت خودرو، بعد از تعطیلات نوروز نقشه راه نهایی را شورای رقابت ارائه می دهد و پس از آن دستگاه مربوطه قیمت را اعلام می نماید.
به گزارش خبرنگاران، سپهر دادجوی توکلی با اشاره به اینکه وظیفه شورای رقابت نه سیاستگذاری صنعتی مثل خودروست نه قیمت گذاری بلکه صرفا در جهت برطرف انحصار و رقابتی کردن بازار ورود نموده است، گفت: در فروردین امیدواریم شاهد ابلاغ جزییات دستورالعمل به نهادهای متولی ابلاغ قیمت خودرو باشیم.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اضافه کرد: در قانون تکلیف شده که شورای رقابت برای کالاها حق قیمت گذاری ندارد و افزایش قیمت در کار گروهی به نام کارگروه شورای رقابت اتفاق می افتد که از سازمان حمایت نیز در این کارگروه عضو داریم.
این مقام مسئول در شورای رقابت اظهار کرد: اما همانطور که اعلام کردم به محض تشکیل جلسه نهایی و خاتمه یافتن جلسات در خصوص این موضوع قیمت نهایی خودرو به وسیله دستگاه مربوطه اعلام خواهد شد.
وی اضافه کرد: شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام می نماید و آن ها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت آن کالا را مشخص نمایند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه برای سال آینده قیمت کارخانه ای برخی خودروهای داخلی افزایش می یابد، اما ممکن است در خصوص برخی خودروها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد، توضیح داد: درج موضوع افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها 30 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته باشند، اما در برخی خودروها این عدد می تواند کمتر از 30 درصد و در برخی از خودروها نیز می تواند بیشتر از 70 درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می تواند درست باشد، اما دقیق نیست.
دادجوی توکلی اضافه کرد: امیدواریم به زودی با تنظیم بازار خودرو شاهد برطرف انحصار باشیم به نحوی که دیگر احتیاج به دخالت مشخص دستورالعمل برای قیمت خودرو نباشیم و شورای رقابت بر پرونده های مهمتر و بنیادی تری که در دست آنالیز دارد، تمرکز کند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه اعلام قیمت با شورای رقابت نیست و شورای رقابت کار کارشناسی برای صدور دستورالعمل را انجام می دهد، گفت: در واقع شورای رقابت از چند مجرا داده جمع آوری و آن اطلاعات و داده ها را جمع بندی می نماید و شرایط مختلف را از جمله شرایط رقابتی شدن بازار را در نظر می گیرد و در اختیار مرجع قرار می دهد که باید قیمت تمام شده را اعلام کند لذا بر اساس آن باید قیمت نهایی اعلام گردد.
دادجوی توکلی در ادامه گفت: هیچ عددی را شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تایید نمی نماید در حقیقت باید همه فرمول ها و داده ها آنالیز گردد و با در نظر گرفتن بقیه جوانب افزایش قیمت کارخانه ای خودروها اعلام گردد؛ شورای رقابت این انتظار را دارد که با یاری به واقعی کردن قیمت فروش محصولات خودرویی از درب کارخانه، به افزایش فراوری این محصول و برطرف بهانه زیان دهی یاری کند تا شاهد افزایش عرضه باشیم.
وی با اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستتر است، اضافه کرد: بر اساس فرمول کاست پلاس، کارخانه هزینه تمام شده را به علاوه یک سود عادله اعلام می نماید و با افزایش عرضه کالا منجر به تعادل بازار و برطرف دلالی می گردد و در نتیجه قیمت های کاذب از میان رفته و به صورت کلی قیمت ها کاهش می یابد.
دادجوی توکلی با بیان اینکه صنعت خودرو به میزان ای مهم و بزرگ است که عوامل متنوعی در قیمت ان موثرند از عوامل سیاسی گرفته تا فرهنگی و مالی، اضافه کرد: شورای رقابت با صدور دستورللعملی سیال و دیالوگ محور سعی داشته در چهارچوبی که قانون برای او مشخص نموده، به منافع مصرف نماینده و فراورینماینده توجه داشته و بازار را به سوی فضایی رقابتی که نقش بازیگران آن شفاف باشد، راهنمایی کند.
منبع: همشهری آنلاین