صف های طولانی خرید مرغ منجمد، رئیس اتحادیه: تا 20 ادیبهشت صبرکنید

به گزارش مجله مستانه، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: کمبود مرغ گرم تا 20 اردیبهشت رفع می گردد و تولیدات وارد بازار می گردد.

صف های طولانی خرید مرغ منجمد، رئیس اتحادیه: تا 20 ادیبهشت صبرکنید

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای فروردین سال جاری مرغ گرم و تازه در بازار کمیاب است و در مراجعه به فروشگاه ها و مرغ فروشی های سطح شهر اکثرا یخچال های مرغ گرم خالی است و فروشندگان می گویند مرغ گرم نداریم. البته اگر شانس با شما یار باشد و صبح زود به مراکزی که در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران وجود دارند یا خرده فروشی های سطح شهر مراجعه کنید می توانید مرغ گرم تازه خریداری کنید اما از ظهر به بعد موجودی بسیاری از فروشگاه ها به اتمام می رسد و به ناچار باید مرغ منجمد دولتی 45 هزار تومانی خرید کنید. البته فقط در میادین میوه و تره بار می توانید مرغ گرم با نرخ مصوب گیر بیاورید اما از خرده فروشی های سطح شهر، فروشگاه های زنجیره ای و آنلاین شاپ ها باید مرغ گرم را کیلویی 80 تا 100 هزار تومان خریداری کنید.

نبود مرغ گرم در سبد خرید آنلاین شاپ ها نیز مهر تاییدی بر کمبود آن در بازار است. کافیست سری به فروشگاه های آنلاین بزنید تا ببینید که اندازه عرضه مرغ بسیار کم است. بعضی از این فروشگاه های آنلاین هم تنها در حال عرضه مرغ های قطعه بندی شده منجمد هستند.

برای خرید مرغ گرم به یکی از فروشگاه های معروف سطح شهر می رویم اما اثری از مرغ نمی بینیم. وقتی از متصدی فروض سوال می کنیم می گوید که مرغ نداریم. باری که به ما می رسد اندک است و زود تمام می شود. به گفته او خیلی ها فقط برای خرید مرغ به فروشگاه مراجعه می نمایند و با تماشا جای خالی آن دست خالی از فروشگاه بر می گردند.

با سر زدن به فروشگاهی دیگر هم اوضاع را اینچنین می بینیم. پس سری به مغازه های سطح شهر می زنیم. بسیاری از آنها مرغ گرم ندارند. آنهایی هم دارند با قیمت بالا عرضه می نمایند و می گویند: مرغ کم عرضه می شود و به همین علت گران است. عرضه محدود مرغ گرم در بازار موجب شده تا قیمت ها بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه شود و به 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ گرم هم برسد.

در بسیاری از میادین میوه و تره بار سطح شهر نیز فقط مرغ منجمد دولتی عرضه می شود البته بعضی از میادین میوه و تره بار نیز عرضه مرغ گرم به شکل محدود دارند و نهایتا تا ساعت 12 ظهر می توان مرغ گرم برای خرید پیدا کرد آن هم اگر صفی خلوت پیدا کنید.

به یکی از میادین میوه و تره بار مراجعه می کنیم. فقط مرغ منجمد عرضه می نمایند و برای خرید آن هم مردم صف کشیده اند. از چند روز قبل صف طویلی برای خرید مرغ در میادین شکل گرفته است. اگر میادین مرغ گرم عرضه نمایند به علت آنکه آن را با قیمت مصوب هر کیلو 63 هزار تومان به فروش می رسانند شاید ایجاد صف های طولانی هستند. پس از اتمام مرغ گرم صف های خرید مرغ منجمد نیز در این میادین شکل می گیرد.

علت اصلی کمبود جوجه ریزی

گفته می شود، دولت برای تنظیم بازار، در حال عرضه مرغ منجمد 45 هزار تومانی در 227 مرکز میادین میوه و تره بار شهرداری است. به گفته مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران تفاوت حدود 20 هزار تومانی مرغ منجمد با مرغ گرم و کمبود مرغ گرم موجب شده تا صف های خرید مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار شهر تهران شلوغ باشد. وی در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: گرچه روزانه 120 تن مرغ منجمد در مراکزی که در میادین شهرداری تهران وجود دارد عرضه می شود اما این به معنای نبود مرغ گرم در بازار نیست. روزانه 200 تن هم مرغ گرم در کشتارگاه میدان بهمن توزیع می شود اما علت عرضه کم مرغ، کاهش جوجه ریزی است.

وی ادامه داد: علت اصلی کمبود جوجه ریزی در اسفند سال گذشته به خاطر گرانی نهاده های دامی موجب شده تا عرضه مرغ گرم در بازار به نسبت سال گذشته کم باشد. فروردین سال گذشته 400 تن مرغ توزیع می شد در حالی که سال جاری 200 تن مرغ در میادین مرکزی توزیع شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به این سوال که ممکن است بعضی مرغداری ها از عرضه مرغ به بازار خودداری و بخواهند از موقعیت پیش آمده سواستفاده نمایند، گفت: مرغداری ها نمی توانند احتکار نمایند. آنها نمی توانند مرغ را بعد از پرورش نگه دارند و نهایتا یکی دو روز می توانند این کار را انجام بدهند اما روز سوم باید محصول فراوریی شان را به بازار عرضه نمایند.

به گفته وی، کمبود مرغ گرم تا 20 اردیبهشت ماه طول می کشد تا فراوری مجددا وارد بازار شود. مسئولان جهاد کشاورزی هم همین وعده را داده اند و گفته اند که از 20 اردیبهشت ماه فراوری به حالت قبل برمی شود و کمبود در بازار رفع می شود.

طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت ها افزایش پیدا نخواهد کرد اما باید دید برنامه وزیر نو جهاد کشاورزی در مورد افزایش نرخ مصوب مرغ گرم چیست؟

این درحالی است که یک منبع مطلع در این مورد به همشهری آنلاین گفت: قیمت مصوب مرغ بعد از ماه رمضان به خاطر افزایش هزینه های فراورینمایندگان ممکن است چند درصدی(2 تا 3 هزار تومان) افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: طبق اعلام جهاد کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار مرغ در کنار عرضه مرغ منجمد فراوری داخل، مرغ های منجمد وارداتی محدود از ترکیه و برزیل در بازار توزیع نموده است. البته واردات مرغ از این دو کشور محدود است. چرا که نمی توان در حجم بالا مرغ را از کشورهای همسایه وارد کرد چون آنها کالاهای خود را از قبل ثبت سفارش نموده اند لذا اگر کشور ما بخواهد یک دفعه و بدون هماهنگی قبلی از کشوری مرغ وارد کند، به عنوان مثال اگر کشوری بخواهد به ما 100 هزار تن مرغ بدهند این امکان وجود ندارد چرا که ممکن است اصلا نداشته باشند و نهایتا بتوانند به ما 5 هزار تن مرغ بدهند.

بعلاوه طبق اخبار رسیده از جهاد کشاورزی، دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی، پیرو نظارت مستمر خود بر توزیع مرغ و گوشت کشور، نمایندگانی را جهت نظارت و رصد میدانی به استان ها اعزام نموده است تا احتکاری در بازار عرضه از سوی مرغداران اتفاق نیفتد.

با این اوصاف چاره ای جز مدارا از سوی مردم وجود ندارد تا مرغ گرم وارد بازار شود.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2113

به "صف های طولانی خرید مرغ منجمد، رئیس اتحادیه: تا 20 ادیبهشت صبرکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صف های طولانی خرید مرغ منجمد، رئیس اتحادیه: تا 20 ادیبهشت صبرکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید