زندگی ام را با کتاب ساختم

به گزارش مجله مستانه، مرتضی پورعلی گنجی یکی از بازیکنان دوست داشتنی و بی حاشیه تیم ملی است. او با خیلی از فوتبالیست ها فرق دارد.

زندگی ام را با کتاب ساختم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران ، اگر حرف هایش را بخوانید، متوجه این موضوع می شوید. مرتضی جزو فوتبالیست هایی است که مطالعه بالایی دارد. کتاب می خواند و در فضای مجازی به مردم و هواداران کتاب پیشنهاد می دهد. مرتضی می گوید در زندگی با خودش رقابت دارد. همواره می خواهد از خودش سبقت بگیرد و با گذشته خداحافظی کند. او آرزوهای بزرگی در سر دارد که هر چند جزئی درباره شان حرف نمی زند اما راه و نقشه رسیدن به آنها را برای ما ترسیم می نماید. پورعلی گنجی در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه جام جم، برای مان از تیم ملی هم می گوید. از این که می توانند مثل تیم 98 یک نسل بسیار محبوب در فوتبال ایران باشند.

خیلی ها توقع داشتند در بازی های برگشت فیکس باشی ولی روی نیمکت نشستی و چقدر هم به تیم انرژی دادی. در تمام صحنه شادی ها بودی و انگار خودت گل زدی.

خدا به من لطف داشت و از سنین نوجوانی به تیم ملی دعوت شدم. تا همین حالا هم در تیم ملی هستم. از همان دوران چه زمانی که در رده ملی حضور داشتم و چه در رده باشگاهی بازی می کردم، سعی داشتم موقعی که در زمین باشم تمام توان، انرژی ام را بگذارم و اگر هم بازی نکردم، به تیم انرژی مثبت بدهم و برترین ها را برای هم تیمی هایم بخواهم. احساس می کنم اگر شما خوب کسی را بخواهید، خدا هم خوب شما را می خواهد. بنابراین اگر خوب تیم را هم بخواهید، خدا برایتان اتفاقات خوبی رقم می زند. بازی های مرحله برگشت دور اول مقدماتی هم شرایط خودش را داشت. من از 5 اردوی قبلی تیم ملی، 4 اردو را غایب بودم. به خاطر مصدومیت یا هر چیزی نشد کنار تیم باشم. در آن اردوها هم تیم ملی نتیجه گرفت. در بازی هنگ کنگ هم محروم بودم. در ملاقات بحرین هم 15-10 دقیقه بازی کردم. کلا برایم مهم پیروزیت تیم ملی و صعود کشورم به مرحله بعد بود. تا هر زمان، نمی دانم 5 یا 10 سال اگر افتخار پوشیدن پیراهن ملی را داشته باشم، چه بازی کنم و چه بازی نکنم، برای تیم ملی کشورم برترین ها را می خواهم.

تیم 98 خیلی دوست داشتنی بود. به نظر می آید شما هم این توان را دارید برای همواره در قلب مردم بمانید چون یک نسل دوست داشتنی هستید.

تیم 98 تیمی دوست داشتنی بود و هست. بازیکنان سرشناسی داشت. من فکر می کنم تیم فعلی هم تیمی با کیفیت است و شرایط یک تیم دوست داشتنی را دارد. همه بچه ها با شخصیت هستند . همه مثل برادر چند سالی است در کنار هم بازی می کنیم. جوان هایی هم که می آیند بزرگترهای تیم را می بینند و یاد می گیرند. به نظرم ترکیب بازیکنان جوان و با تجربه خوبی داریم. با همدلی، دل پاکی و خوش قلبی بچه ها، شک ندارم خوب ادامه می دهیم و انشاا... بتوانیم مثل تیم 98 محبوب دل های مردم ایران باشیم. هم محبوب باشیم و هم بتوانیم با بردهای مان دل مردم کشورمان را شاد کنیم.

قرعه کشی هم انجام شد. خیلی ها می گویند در گروه راحتی قرار گرفته ایم. موافق هستی؟

به نظرم فرقی نمی نماید در کدام گروه بودیم. گروه اول یا دوم. وقتی می خواهیم به جام جهانی برویم باید همه تیم ها را ببریم. تیمی که می خواهد به جام جهانی برود و بین تاپ های جهان باشد، باید مثل تاپ ها عمل کند. انشاا... ما هم بتوانیم تمام بازی های خودمان را ببریم. باید از اولین بازی تمام تمرکز و وجودمان را بگذاریم. این که فکر کنیم گروه راحت است، اصلا. بردن هیچ یک از تیم هایی که در گروهمان قرار دارند راحت نیست. خدا را شکر تیم کیفیت خوبی دارد. با این کیفیت و شرایطی که داریم، می خواهیم دل مردم را شاد کنیم. هدف ما این است تمام وجودمان را برای پرچم ایران بگذاریم.

به نظر می رسد اتفاقاتی که در دور اول بازی ها افتاد، شما را خیلی باتجربه تر کرد. آن شکست ها چقدر می تواند به صعود ما یاری کند؟

در مرحله اول شما دیدید که عراق و بحرین هم تیم های بسیار خوبی بودند. ما در دور رفت امتیازات مهمی مقابل شان از دست دادیم ولی در دور برگشت به خودمان آمدیم. همدل و هم قسم شدیم تا بازی ها را ببریم که این اتفاق هم افتاد. از آن بازی ها یک نکته مهم یاد گرفتیم. این که اگر تیم ها را دست کم بگیریم، یقه مان را می گیرند. دور بعدی سنگین تر است. تیم ها قدرتمندتر هستند. اگر می خواهیم یکی از تیم های صعود نماینده باشیم باید با تمام تمرکز بازی کنیم و همه وجودمان را برای بردن بگذاریم. شک نکنید شکست هایی که داشتیم به ما تلنگر بزرگی زد. در 4 بازی اخیر تیم ملی دیدید چه بچه هایی که بازی کردند و چه آنها که روی نیمکت بودند، انگیزه زیادی داشتند و توانستیم حداکثر گل را بزنیم.

اگه بتوانید هت تریک صعود متوالی داشته باشید، تاریخ ساز می شوید. ابتدا نظرت را درباره این موضوع بگو. دوم این که حتما این را شنیده ای که مردم می گویند حیف است این نسل به جام جهانی نرود.

مردم لطف دارند. به نظرم اصلا نباید از کلمه نمی گردد و نمی رویم استفاده کنیم. ما خودمان می دانیم این صعود چقدر دل مردم را شاد می نماید. خودمان می خواهیم با هت تریک صعود تاریخ ساز شویم. بچه های تیم ملی اکثرا در تیم های بین المللی بازی می نمایند. همه خوب های تیم شان هستند. از دروازه بگیرید تا نوک خط حمله، بازیکنان بسیار خوبی داریم. همه می خواهیم در کنار هم تاریخ سازی کنیم. با این جنگندگی بچه ها شک نکنید اتفاقات خوب می افتد و انشاا... دل مردم را شاد می کنیم.

با آقای اسکوچیچ راحت هستی؟ کلا نظرت درباره کار با این مربی چیست؟

من با مربیان زیادی کار نموده ام. با آقای اسکوچیچ هم در کار راحتم. از او چیزهایی یاد گرفتم، همانطور که از مربیان دیگرم هم چیزهایی یاد گرفته ام. به نظرم اسکوچیچ مربی خوبی است. خوب رقبا را بررسی می نماید. مدیریت مناسبی هم در تیم دارد. خدا را شکر بچه ها چیزهایی را که ایشان می خواست در بازی های قبلی اجرا کردند. اسکوچیچ ایده های زیادی دارد و انشاا... به مرور زمان آنها را در تیم پیاده می نماید تا بتوانیم تیم قوی تر، مطمئن تر و با صلابت تری داشته باشیم.

الان شرایط کرونا در چین چطور است؟ تمام شده است یا نه؟ همه واکسن زده اند؟

شرایط مهار کرونا در چین خوب است. کرونای هندی به اینجا هم آمده و دارند آن را جمع می نمایند. هرکس از خارج از چین می آید باید 21 روز در قرنطینه باشد. قبلا 14روز بود. این کار را سخت می نماید. خود من هفته گذشته به چین آمدم و هنوز در قرنطینه هستم. انشاا... یک روز از راه برسد که کرونا ریشه کن گردد و کل جهان به آرامش برسد. مخصوصا مردم خوب ایران.

دوست داریم بدانیم بزرگترین آرزویی که الان در سر داری چیست؟

من آرزوهایی دارم. آرزو هم که بر جوانان عیب نیست. آرزوهای زیادی دارم. برای رسیدن به آنها زحمت می کشم، کوشش می کنم و بیشترین سختی ها را به خودم می دهم . حالا چه آرزوهای فوتبالی و چه آرزوهای شخصی. امیدوارم با زحمت هایی که می کشم در این راه پیروز باشم.

راستی جزو کتاب خوان های تیم ملی هستی. روزی چقدر مطالعه می کنی؟ بیشتر چه کتاب هایی را دوست داری؟

من زندگی ام را با کتاب ساختم. همواره یک تکیه کلام دارم. می گویم قهرمان زندگی خودت باش. من و برادرم همواره سعی کردیم قهرمان زندگی خودمان باشیم. چه در زندگی شخصی و چه در زندگی فوتبالی ام. کتاب های انگیزشی که می خوانم، به من چیزهای زیادی یاد می دهد. من باید به مغزم آب و غذا بدهم، همانطور که به بدنم تمرین می دهم یا به شکمم غذا. با تمام احترام به کسانی که در گذشته یا در حال به خاطر مطالعه ام به من تکه می اندازند، راستش حرف هایی که آنها می زنند فقط انگیزه ام را بیشتر می نماید تا کتاب بخوانم و در صندلی خودم بالاتر بروم. تنها کسی که با او رقابت می کنم، خودم هستم. می خواهم از خودم در کار سبقت بگیرم و به گذشته بگویم خداحافظ. صبح که از خواب بیدار می شوم بعد از نیایشی که می کنم، حداقل 5-4 صفحه کتاب می خوانم. ممکن است یک روز دو ساعت کتاب بخوانم و یک روز اصلا نتوانم مطالعه کنم ولی شک نکنید حداکثر دو روز در میان دستم به کتاب می رسد. البته بیشتر از خواندن می نویسم. ایده هایی در سرم دارم. نظرها، آرزوها و پلن هایم را روی کاغذ می نویسم. بیشتر چیزهای انگیزشی را دوست دارم. کتاب هایی می خوانم که از آنها چیزهای زیادی یاد بگیرم.

مهدی طارمی و سردار را در جیبم می گذارم

مهدی طارمی و سردار آزمون پیشرفت فوق العاده ای نموده اند. این دو در صعود تیم ملی به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی نقش کلیدی داشتند. از مرتضی با خنده و شوخی سوال می کنیم آیا از پس آنها در تمرینات تیم ملی برمی آید؟ چون مدافعان حریف که نمی توانند. مرتضی هم با لبخند جواب می دهد: مهدی طارمی و سردار؟ بابا هر دوتای آنها را تو جیبم می کنم.(خنده) طارمی و سردار... خدا را شکر می کنم. همواره به آنها می گویم چقدر جای پیشرفت دارند. از کیفیت شان همه با خبریم. از استعدادشان با خبریم. انشاا... در اروپا پیشرفت بیشتری نمایند. به نظر من سردار و مهدی می توانند در برترین لیگ های اروپا بازی نمایند، همانطور که کیفیت شان را در لیگ قهرمانان اروپا نشان دادند. من برترین ها را برای این دو می خواهم. آنها مثل برادرانم هستند. بازیکنان دیگر هم همینطور. شوخی می کنم که سردار و مهدی را در جیبم می گذارم. در کل بازیکنان با کیفیتی هستند. در آسیا تک هستند. در اروپا هم می توانند شماره یک باشند.

سعید اکبری - گروه ورزش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1609

به "زندگی ام را با کتاب ساختم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی ام را با کتاب ساختم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید