سامانه ای از سوی وزارت بهداشت برای ثبت نام تزریق واکسن اعلام نشده است

به گزارش مجله مستانه، خبرنگاران/زنجان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: از سوی وزارت بهداشت رسماً سامانه ای برای ثبت نام واکسن کرونا اعلام نشده است.

سامانه ای از سوی وزارت بهداشت برای ثبت نام تزریق واکسن اعلام نشده است

پرویز قزلباش ظهر امروز (8 اردیبهشت ماه) در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار گشت، با بیان اینکه بر اساس سهمیه هایی که در اختیار استان قرار می گیرد، واکسیناسیون افراد بالای 80 سال که نزدیک به 18 هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شود، آغاز شده است، اظهار کرد: با استقبال خوب مردم تا به امروز کار واکسیناسیون با سرعت قابل قبولی پیش می رود که امیدواریم این فرایند سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از تزریق واکسن به افراد بالای 80 سال، نوبت به رده های سنی دیگر خواهد رسید، ادامه داد: واکسیناسیون این افراد نیز زمانی انجام خواهد شد که بخش عمده افراد 80 سال استان واکسن دریافت کرده باشند.

این مسئول با بیان اینکه واکسیناسیون در کشور شامل گروه های سنی 18 سال تا بالای 80 سال است، شرح داد: در واکسینه کردن گروه های زیر 18 سال باید مطابق سیاست کشوری پیش برویم که فعلاً واکسینه کردن افراد زیر 18 سال در کشور مدنظر نیست، مگر اینکه پروتکل ها به شکل دیگری تعریف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه میزان ابتلا و مرگ و میر و نیز علامت دار شدن برای جوانان زیر 18 سال کمتر است، اعلام نمود: هر چند در موج اخیر درصدی در این رده سنی شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

قزلباش با یادآوری اینکه مراکز تزریق واکسن متعدد است، گفت: قرار نیست که افراد به مراکز مراجعه حضوری داشته باشند، بلکه بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب برای افرادی که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند، تماس گرفته می شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

این مسئول با تاکید بر اینکه همچنان شاهد آمار بالای مراجعات به مراکز به ویژه مراجعان سرپایی هستیم، متذکر شد: اگر پروتکل ها افزایش یابد، انتظار داریم هفته بعد شاهد فرایند نزولی مبتلایان باشیم که امیدواریم منجر به تغییر رنگ بندی ها در استان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از تغییر رنگ کرونایی برخی از شهرستان ها خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر ایجرود در شرایط زرد، طارم و ماه نشان نیز در شرایط نارنجی به سر می برند و برخی از شهرستان ها نیز کماکان قرمز هستند که امیدواریم با رعایت پروتکل ها و اعمال محدودیت و نظارت جدی، فرایند بیماری در این شهرستان ها نیز نزولی شود.

وی با بیان اینکه بیمارانی که در مراکز درمانی بستری می شوند، به طور متوسط پنج یا شش روزه ترخیص می شوند که در این دوره، بستری موقت باعث شده که سرعت ترخیص بیماران شتاب گیرد، اعلام نمود: برخی از بیماران بستری با توجه به شرایطی که دارند، نیازمند بستری در آی .سی .یو هستند و در فرایند زمانی 5 تا 6 روز بهبود نمی یابند.

این مسئول با بیان این که علی رغم اینکه 32 بخش آی .سی .یو به تعداد تخت های بیمارستانی اضافه کرده شده و یا در حال بهره برداری است، ادامه داد: با این حال کماکان آی .سی .یوهای تخصیص داده شده به بیماران کرونایی پر بوده و برخی از بیماران نیز در لیست انتظار بیماران نیازمند آی .سی .یو قرار دارند.

قزلباش با یادآوری اینکه فردی که نیازمند آی .سی .یو است باید مراقبت خاصی از او شود، شرح داد: این امر به این معنا نیست که اگر این افراد در بخش بستری باشند از آن ها مراقبت نمی شود.

وی اعلام نمود: لیست بیماران صعب العلاج و دارای بیماران خاص نیز در اختیار وزارت بهداشت و انجمن های خیریه قرار دارند و به تدریج بر اساس اولویت واکسن به آن ها تزریق خواهد شد.

این مسئول با یادآوری اینکه اینکه سیاست وزارت بهداشت و دانشگاه درباره انجام تست های سریع تغییر نیافته است، متذکر شد: تست های سریع عمدتاً کار درمانگاه ها نیست و برای رهگیری سریع اتفاق می افتد، هر چند در مراکز 16 ساعت نیز از این تست ها استفاده می شود اما معمولاً به سمت انجام تست های پی . سی . آر پیش می رویم.

وی با تاکید بر اینکه انجام رنگ بندی ها بر اساس شاخص هایی اتفاق می افتد که اصلی ترین شاخص میزان بستری افراد در بیمارستان ها بر حسب جمعیت است، ادامه داد: رنگ بندی ها کف شرایط بستری را نشان می دهند و هر وقت بستری ها کاهش یابد، رنگ شهرستان ها نیز تغییر می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان همچنین گریزی به موضوع شب های قدر در استان زد و اضافه کرد: بر حسب تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا، اجتماعات شب های قدر با تعداد محدود و در فضای باز انجام می شود و منع ترددها در این شب ها نیز برداشته می شود، هر چند این تسهیلات اجرا شده ولی باید توجه داشته باشیم که خطر کماکان باقی است.

این مسئول با اشاره به گلایه های موجود در مورد شلوغ بودن محل تزریق واکسن در بیمارستان موسوی، یادآور شد: محل تزریق واکسن دارای فاکتورهای مختلفی است که همین امر سبب می شود برخی از مراکز شلوغ شود که به این دغدغه نیز رسیدگی خواهد شد.

قزلباش با تاکید بر اینکه بازارهای سرپوشیده گروه 2 بوده و مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز باید بسته باشند که نظارت جدی بر این موضوع صورت می گیرد، اضافه کرد: نظارت بدون همکاری مردم راه به جایی نخواهد برد و لازم است مردم در این شرایط همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان بیماری را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه از طرف وزارت بهداشت، رسماً سامانه ای برای ثبت نام واکسن کرونا اعلام نشده است، ادامه داد: ممکن است برنامه ریزی در این زمینه وجود داشته باشد اما هنوز اعلام نشده است؛ هر چند خود وزارت بهداشت سامانه ای دارد که اطلاعات مردم ثبت و ضبط می شود و بر اساس همین سامانه است که با مردم برای دریافت واکسن تماس گرفته خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه فردا (9 اردیبهشت ماه) شاهد اتفاقات بزرگی در سطح استان خواهیم بود، گفت: فاز 3 مطالعات واکسن بالینی ایرانی - کوبایی فردا در استان آغاز خواهد شد که در این فرایند بیش از 3000 زنجانی واکسینه می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1499

به "سامانه ای از سوی وزارت بهداشت برای ثبت نام تزریق واکسن اعلام نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ای از سوی وزارت بهداشت برای ثبت نام تزریق واکسن اعلام نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید