عمر مفید بیمارستان های ایران 100 سال کمتر از استاندار جهانی ، فرسودگی مراکز درمانی بعد از 40 سال

به گزارش مجله مستانه، در کشورهای پیشرفته عمر مفید یک بیمارستان 100 تا 150 سال طراحی می گردد، امادر ایران میانگین عمر مفید بیمارستان ها بین 30 تا 40 سال است که بعد از آن دچار فرسودگی می شوند.

عمر مفید بیمارستان های ایران 100 سال کمتر از استاندار جهانی ، فرسودگی مراکز درمانی بعد از 40 سال

به گزارش خبرنگاران آنلاین، دکتر نوید نصر، دبیر انجمن نت ایران با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه امروزه یکی از ضروریات در حوزه نظام سلامت و درمان هر کشور توجه ویژه به اهمیت نقش تجهیزات و اقلام پزشکی است، اظهار کرد: هرقدر تجهیزات و اقلام پزشکی چهارچوب و روال استانداردی برای کارکردشان داشته باشند می توانند تاثیر پذیری بیشتری در بهبود نظام سلامت و درمان کشور ایجاد نمایند.

وی گفت: بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته بیش از 30 درصد از هزینه های هر تخت بیمارستانی به تامین تجهیزات و اقلام پزشکی مرتبط است که اگر یک نظام مدیریت نگهداری و بهره برداری صحیح و اصولی از این تجهیزات باشد می تواند باعث ارتقاء کارکرد و کاهش قابل توجه هزینه های عملیاتی نظام سلامت و درمان و در راس آن بیمارستان ها شود.

وی اضافه نمود: در کشورهای پیشرفته براساس الگوها و اقداماتی که صورت می گیرد، عمر مفید یک بیمارستان 100 تا 150 سال طراحی می شود که در کشور ما میانگین عمر مفید بیمارستان ها بین 30 تا 40 سال است که بعد از آن دچار فرسودگی می شوند.

به گفته این پزشک، بر اساس مطالعات بانک جهانی حدود 50 تا 80 درصد منابع نظام سلامت در کشورهای در حال توسعه به ساخت و توسعه بیمارستان ها برمی شود که در صورت رعایت ساخت استاندارد و اصولی، می شود مدیریت بهینه ای از هزینه ها را ایجاد کرد و بهره وری در نظام سلامت را افزایش داد.

وی گفت: البته در سال های اخیر وزارت بهداشت در تدوین کتاب های استاندارد ایمنی بیمارستان ها ورود پیدا نموده اما کار برای انجام آن بسیار است.

دبیر جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی های ایران بیان نمود: حقیقت این است که در کشور بیش از 1500 بیمارستان وجود داردکه در عمده آنان، برنامه مدونی در حوزه نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی خود شامل ابنیه، تاسیسات و تجهیزات پزشکی ندارند و همین امر منجر به افزایش هزینه های عملیاتی، کاهش بهره وری و کاهش راندمان انرژی بین 40 تا 60 درصد می شود.

نصر با اشاره به برگزاری همایش اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری با حضور 30 صنعت مختلف در 27 شهریور در مرکز همایش های پژوهشگاه نیرو، اظهار کرد: شعار این رویداد ارتقاءرویکرد نوآوری بهره ور (اعتباردهی شده به وسیله سازمان ملی بهره وری ایران) است که کوشش می نماید با استقرار نظام های مبتنی بر نوآوری بهره ور و مدیریت دانش منجر به ارتقاء بهره وری و رشد اقتصاد کشور شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2160

به "عمر مفید بیمارستان های ایران 100 سال کمتر از استاندار جهانی ، فرسودگی مراکز درمانی بعد از 40 سال" امتیاز دهید

2 کاربر به "عمر مفید بیمارستان های ایران 100 سال کمتر از استاندار جهانی ، فرسودگی مراکز درمانی بعد از 40 سال" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمر مفید بیمارستان های ایران 100 سال کمتر از استاندار جهانی ، فرسودگی مراکز درمانی بعد از 40 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید