مسکن حمایتی چند؟

به گزارش مجله مستانه، تهران (پانا) - ساخت مسکن حمایتی در حالی آغاز شده است که دولت هنوز برآورد دقیقی از قیمت تمام شده این واحدهای مسکونی ندارد.

مسکن حمایتی چند؟

به گزارش اقتصادآنلاین، آخر هفته گذشته و در جریان سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و هیات همراه او به اردبیل، ساخت مسکن حمایتی کلید خورد و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت که با آغاز به ساخت چهار هزار واحد مسکونی، اجرای طرح جهش تولید مسکن از اردبیل کلید می خورد.

در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی گفت آپارتمان های طرح جهش مسکن در اردبیل را پنج طبقه می سازد و میانه زیربنای مفید هر واحد 90 متر و میانه زیربنای کل هر واحد 120 متر خواهد بود. با این حال دولت همچنان رقم دقیقی برای قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی اعلام نکرد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع به اقتصاد آنلاین می گوید: رقم دقیقی برای قیمت مسکن حمایتی برآورد نشده است اما باید تاکید کنم که دولت در ساخت مسکن حمایتی دخالتی نمی کند و ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها از طریق خود متقاضیان انجام می شود و در شهرهای بزرگ تعاونی ها و انبوه سازان و پیمانکاران این واحدها را می سازند.

او ادامه می دهد: این موضوع به این معنی است که قیمت نهایی معادل قیمت تمام شده خواهد بود و سازندگان از خریداران مسکن حمایتی سودی دریافت نمی کنند و البته باید گفت که با توجه به حمایتی که دولت در بخش های مختلف مانند خرید مصالح ساختمانی و خدمات انجام می دهد به طور حتم قیمت مسکن حمایتی با قیمت بازار آزاد تفاوت خواهد داشت.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی زمین مسکن حمایتی رایگان است و مشابه طرح مسکن مهر به اجاره 99 ساله افراد درمی آید اما برای ساخت بنا، وزارت راه و شهرسازی تابستان سال گذشته برآوردی که از ساخت مسکن ملی داشته است متری 2 میلیون و 800 هزار تومان بوده است. هرچند که دولت وقت گفت که با توجه به شرایط تورمی بازار، ممکن است قیمت ساخت هر مترمربع مسکن ملی به 4 تا 5 میلیون تومان برسد.

ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان درباره برآورد قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی می گوید: قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع مسکن هر سه ماه یکبار تعدیل می خورد و با توجه به شرایط تورمی روز و قیمت مصالح ساختمانی، نرخ دستمزد کارگر و ... به روز می شود. بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد تعیین قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی سخت است.

او ادامه می دهد: دولت اعلام کرده است که با روش هایی مانند پیش خرید مصالح ساختمانی از کارخانه ها و تخفیف در عوارض و پروانه ساخت و هزینه خدمات نظام مهندسی، هزینه ساخت مسکن حمایتی را کاهش می دهد که با این احتساب و در حال حاضر باید گفت که قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی بالای 5 میلیون تومان تمام می شود.

رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان همچنین تاکید کرد: اگر زمین رایگان به افراد واگذار شود تا آنها به صورت شخصی اقدام به ساخت مسکن حمایتی کنند، قیمت تمام شده هر مترمربع واحدهای مسکونی گران تر تمام می شود زیرا هرچه پروژه کوچک مقیاس تر باشد هزینه های تمام شده آن بالاتر می رود. چرا که با این روش امکان خرید عمده مصالح ساختمانی وجود ندارد و هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگر و ... بیشتر تمام می شود.

رهبر می گوید که در حال حاضر میانگین قیمت ساخت واحدهای مسکونی با مصالح ساختمانی با کیفیت میانه، حدود متری 10 میلیون تومان است که با تخفیف های دولتی برای مسکن حمایتی نمی توان تصور کرد که قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی کمتر از 5 میلیون تومان تمام شود. البته به شرطی که پروژه مشمول زمان نشود و در ساخت آن تاخیر ایجاد نشود وگرنه هزینه تمام شده هر واحد مسکن حمایتی بالاتر می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1746

به "مسکن حمایتی چند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن حمایتی چند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید