منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی چقدر است؟

به گزارش مجله مستانه، رییس اتاق بازرگانی ایران و کره گفت: در حدود 6.5 تا 9 میلیارد دلار از منابع کشور در کره جنوبی بلوکه شده است و هنوز کره ای ها برای همکاری با ما و آزادسازی منابع اقدامی نکرده اند.

منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی چقدر است؟

به گزارش خبرآنلاین، چند روز قبل عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در گفتگویی با بلومبرگ از رفتار کره ای ها در ایجاد دسترسی به منابع حاصل از صادرات نفت انتقاد کرد. این اولین انتقاد آشکار همتی نبود. پیش تر نیز تاکید داشت اگر کره ای ها همکاری لازم را با ایران نداشته باشند، بازار ایران را باید فراموش نمایند. حالا مدتی است برند های مطرح کره ای از بازار ایران کوچ نموده اند، وقتی عدم همکاری کره ای ها حتی در ارائه کالا و خدمات روشن شد، بعضی فعالان بازار لوازم خانگی خودجوش تابلو های برند های کره ای را از سر در مغازه هایشان پایین کشیدند تا اعتراض خود را نشان دهند. آخرین روز های فروردین ماه بود که همتی پیامی آشکار خطاب به کره ای ها خاطرنشان کرد، آنجا که تاکید نمود ستاد مبارزه با قاچاق باید دست به کار گردد و از ورود کالا های کره ای مانعت بعمل آورد. وی گفته بود: مقامات کره پول های ما را نمی دهند به آن ها گفتم اگر ندهید دیگر اجازه نمی دهم کالا های سامسونگ و ال جی به ایران بیاید. دیدم خیلی جوابی نداشتند و حساسیتی نشان ندادند. برایشان مهم نیست. کالایشان را به وسیله دبی (امارات) می فروشند و به وسیله لنج ها در کنگان و نظایر آن به داخل کشور می آید. معلوم است جواب ما را نمی دهند، چون کالایشان را می فروشند.

حالا، اما دامنه انتقاد فراتر رفته است، به رغم گذشت دو ماه از اظهارات همتی، هنوز کره ای ها بر موضع خود هستند و دسترسی ایران به منابع ارزی حاصل از صادرات نفت فراهم نشده است. عبدالناصر همتی، در آخرین اظهار نظر خود گفته است: اگر بانک های کره ای به توافقات بین المللی خود با ما پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین المللی به اقدامات قانونی روی آوریم و ما مقامات کره جنوبی را در این فرآیند مسئول می دانیم.

ایران چقدر پول در کره جنوبی دارد؟

حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، در رابطه با چالش اخیر میان دو کشور و میزان منابع بلوکه شده ایران در بانک های کره ای گفت: گفته می گردد چیزی بین 6.5 تا 9 میلیارد دلار از منابع ایران در بانک های این کشور بلوکه شده است. انتظار ما این بود که با توجه به مراودات خوبی که میان دو کشور در گذشته بود، حداقل گردش مالی در بخش هایی که تحریم نیستند ادامه یابد.

او توضیح داد: خواسته ما این بود در بخش هایی مانند خودروسازی و لوازم خانگی هم پس از اعمال تحریم ها بتوانیم به وسیله تهاتر کالا های خود را برای تجارت ادامه دهیم. این را از دو سال پیش پیگیری کردیم، ولی طرف کره ای ضمن اینکه به ما می گوید چشم از این اقدام خودداری کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره گفت: پس از این هم با توجه به اینکه چندین میلیارد دلار منابع ایران در کره بود، خواستیم در مقابل این پول به ما غذا و دارو بدهند که از نظر تحریم های ایالات متحده هم مسئله ای ندارد. حداقل از این طریق منابع کشور بلا استفاده نمیماند، ولی حالا از ترس است یا هر چیز دیگری، فعلا چیزی تغییر ننموده است.

تنهایی درباره اقدامات اتاق بازرگانی در این زمینه، تاکید نمود: ما با سفیر کره در تهران جلسه ای برگزار کردیم و خواسته های خود را به او گفتیم. همچنین به وسیله سفیر ایران در سئول هم اقدامات دیگری را انجام دادیم. این میان مجمع بازرگانی که 160 شرکت زیر مجموعه آن هستند جلساتی را داشتیم. آن ها اغلب به ما قول می دهند که کوشش خود را بنمایند، ولی تا به امروز موفقیتی نداشتند.

وی ادامه داد: به باور من آن ها هم کوشش کردند، ولی در عمل زور کافی را ندارند و نمی توانند برای حفظ روابط کاری انجام دهند. این در حالی است که ما پیش از تحریم ها روابط تجاری خوب و بی حاشیه ای داشتیم و دو طرف هم از این مراودات ابراز رضایت داشتند، ولی تحریم های امریکا عملا کار را با مشکل روبرو کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در پاسخ به سوالی از مانع ادامه فعالیت دو کشور در بخش هایی که مشمول تحریم نیستند، گفت: اعتراض ما همین است و بار ها گفتیم این فعالیت از نظر تحریم های تصویب شده علیه ایران هیچ مسئله ای ندارند، اما این ها از امریکا ترسی جدی دارند و گویا تا تاییدیه کافی نگیرند تمایلی به شروع روابط ندارند.

او در رابطه با منابع پول های بلوکه شده در کره شرح داد: این پول های نتیجه مبادلاتی است که پیش از اعمال تحریم اغلب در زمینه پتروشیمی و نفت بوده و بعد از تحریم ها به دلیل قطع روابط بانکی امکان بازگرداندن به ایران وجود نداشت. حالا هم نه ما و نه دولتمردان نمی گویند این پول را به ما بدهید بلکه خواستار خرید کالا به وسیله این منابع بلوکه شده هستیم.

تنهایی در خصوص پیش بینی موافقت کره ای ها با تجارت دارو و غذا به وسیله منابع بلوکه شده توضیح داد: به باور من در چشم انداز کوتاه مدت فکر نمی کنم چیزی تغییر کند. درواقع شرایط به گونه ای نیست که کره جنوبی حاضر به انجام خواسته های به حق ما باشد مگر اینکه خود ایالات متحده به نحوی به سئول چراغ سبز نشان دهد. حال این می توان به دلیل مذاکرات یا توافق ایران و امریکا باشد یا رقابت امریکا و چین سبب گردد واشنگتن نسبت به ایران اندکی انعطاف به خرج دهد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره تاکید نمود: شرکت های کره ای همگی خصوصی هستند و به هیچ وجه تمایل ندارند که با امریکا دچار مسئله ای شوند و مثلا در گفتگویی که با یکی دو شرکت داشتیم مسئولان آن ها گفتند 25 درصد بازار ما در آمریکا است و ایران تنها سهمی یک درصدی از تولیدات ما را از آن خود نموده است. شما اگر جای ما بودید چه می کردید آن ها تاکید داشتند اگر بازار آمریکا را از دست دهند دچار ورشکستگی خواهند شد.

این فعال مالی گفت: حتی دولت کره جنوبی سالهاست که با آمریکا هم جبهه است و نمی خواهد دچار چالشی با مهمترین متحد سیاسی- نظامی خود گردد. جدا از ارزش گذاری این مساله باید طوری رفتار کنیم که اگر درآینده گشایشی در توافقات بین المللی علیه ایران رخ داد، همچنان امکان از سرگیری روابط تجاری با سئول هم وجود داشت و به همین دلیل از برخوردی که به ناراحتی و دشمنی میان ایران و کره بیانجامد باید جلوگیری کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 949

به "منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید