منبر چوبی ایلخانی روستای جوین سرخه بازسازی شد

به گزارش مجله مستانه، سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه از انتها بازسازی منبر چوبی ایلخانی روستای جوین اطلاع داد.

منبر چوبی ایلخانی روستای جوین سرخه بازسازی شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، بهمن اخلاقی روز شنبه 22 آذر ماه 1399 با اعلام این خبر اضافه کرد: این منبر‌ چوبی توسط استادکاران اداره کل میراث‌فرهنگی استان سمنان بازسازی شد و آماده تحویل به مسجد امام حسین(ع) سرخه است.

او با اشاره به اینکه این منبر پیش از بازسازی، در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار داشت، گفت: سابقه ساخت این منبر‌ به دوره ایلخانیان برمی‌گردد.

اخلاقی با بیان اینکه این منبر به علت اندازه کوچک آن فاقد پله است، اضافه کرد: نوع اتصالات در این منبر‌ از نوع کوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت، دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی است.

او ادامه داد: در قسمت میانی منبر‌ به تاریخ ساخت اشاره شده که ربیع‌الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه است و سال 727 هجری قمری را نشان می‌دهد و در قسمت پایینی منبر نام سازنده آن با عنوان کتبه العبد محمد بن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخر الدین نوشته شده است.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه اضافه کرد: در دو طرف ستون‌های چوبی منبر‌ که محل نشستن واعظ است، عبارت لا اله الا الله و محمدا رسول الله نوشته شده است.

اخلاقی با اشاره به اینکه این منبر‌ به شماره 1589 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، گفت: در مسجد امام حسین(ع) روستای جوین محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان نیز وجود دارد که به شماره 1994 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

روستای جوین در 42 کیلومتری سرخه واقع شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1194

به "منبر چوبی ایلخانی روستای جوین سرخه بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منبر چوبی ایلخانی روستای جوین سرخه بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید