واردات برنج هندی متوقف شد (تور بمبئی)

به گزارش مجله مستانه، نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران از توقف ناگهانی ثبت سفارش واردات برنج از کشور هند اطلاع داد و گفت: این مسئله می تواند بازار را با چالش کمبود عرضه روبرو کند.

واردات برنج هندی متوقف شد (تور بمبئی)

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش ایرنا از انجمن واردنمایندگان برنج ایران، سالار ساکت درباره شرایط بازار برنج افزود: از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده که می تواند تبعات منفی را در پی داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی اعتباری آن ها منتهی گردد.

نایب رییس انجمن واردنمایندگان برنج ایران با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باید پیش از آغاز فصل برداشت و آغاز خرید های خارجی اتخاذ و ابلاغ می شد، گفت: وجود بعضی مسائل در مناسبات مالی دو کشور از جمله منفی شدن تراز تجاری، دلایلی است که با انجمن واردنمایندگان برنج ایران برای این تصمیم مطرح شده و این در حالی است که به علت محدودیت های مالی ناشی از تحریم و بعلاوه عدم پشتیبانی شرکت های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشور های فراورینماینده برنج در کوتاه مدت ممکن نیست.

ساکت با اشاره به اینکه تا پیش از این تصمیم برنج هندی بیشترین سهم از بازار برنج های وارداتی کشور را به خود اختصاص داده بود، توضیح داد: کیفیت بالا و قیمت مناسب موجب شده تا مصرف نماینده ایرانی نسبت به برنج هندی اقبال داشته باشد و واردنمایندگان آنچه را وارد می نمایند که احتیاج بازار است و برای آن تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف نماینده و جایگزینی برنج دیگر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برنج هندی علاوه بر تامین احتیاج 6 دهک کم برخوردار، تعدیل نماینده قیمت برنج های ایرانی است، گفت: توقف واردات علاوه بر اینکه به افزایش قیمت محصول داخلی منجر می گردد، باعث شده تا تجار پاکستانی قیمت ها را نه تن ها برای صادرات به ایران که برای عرضه در بازار کشور خودشان افزایش دهند.

نایب رییس انجمن واردنمایندگان برنج ایران با بیان اینکه قشر پرجمعیتی از مصرف نمایندگان کشور به علت مزیت قیمت، مصرف نماینده برنج هندی هستند، گفت: در تأمین احتیاج برنج کشور باید همه اقشار دیده شوند، در حالی که جمعیت قابل توجهی از مصرف نمایندگان متقاضی برنج هندی هستند، حذف آن سبد واردات در کوتاه مدت ممکن نیست.

وی افزود: در صورت عدم واردات برنج از هند بازار با کسری عرضه روبرو می گردد و این به معنی تورم تقاضا در بخش دیگر بازار است که به افزایش قیمت منتهی خواهد شد و به قشر بزرگی از خانواده های کم برخوردار آسیب می زند.

ساکت با اشاره به اینکه انجمن واردنمایندگان برنج ایران با پیش بینی شرایط بازار، با ارسال نامه های مکرر به مسوولان متولی بازار هشدار دادند که پیش از وقوع مشکل چاره اندیشی نمایند، گفت: این تصمیم به طور ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی اتخاذ شده و برای حفظ تعادل در بازار باید تصمیمی عاجل اتخاذ گردد.

وی به تصمیم منطقی دولت برای واردات برنج در امسال اشاره نمود و گفت: در حالی که نزدیک به 10 سال ممنوعیت فصلی واردات اعمال می شد و چهار ماه ابتدایی فصل برداشت که بازار با افزایش عرضه و تعدیل قیمت روبرو است، واردات ممنوع می شد، امسال این ممنوعیت حذف شد.

نایب رییس انجمن واردنمایندگان برنج ایران توضیح داد: این تصمیم موجب می شد با خرید برنج از مبادی فراوریی در ابتدای فصل برداشت که قیمت ها مقرون به صرفه تر است، قیمت تمام شده برای مصرف نماینده کاهش یابد، این ممنوعیت ناگهانی آن تصمیم منطقی را خنثی و بی اثر نموده است.

ساکت، با اشاره به اینکه همه کشور های فراورینماینده برنج ظرفیت مازاد برای صادرات ندارند، گفت: در کشور هایی که فراوری و صادرات محدود است، ورود تجار ایرانی و ایجاد تقاضای نو موجب برهم خوردن نظم بازار می گردد.

وی با بیان اینکه انجمن واردنمایندگان برنج ایران به دولت پیشنهاد داد: به جای راهنمایی بخش خصوصی به خرید از فراورینمایندگانی، چون تایلند، شرکت بازرگانی دولتی برنج ذخیره احتیاط کشور را از این مبادی تهیه کند.

این مقام صنفی افزود: البته این شائبه وجود دارد که این محدودیت واردات با هدف ایجاد انحصار برای شرکت دولتی ایجاد شده تا این شرکت موجودی 300 هزار تنی برنج خود را در بازار عرضه کند.

وی افزود: امیدواریم مسؤلان هرچه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری نموده و مانع بروز اختلال در بازار شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2068

به "واردات برنج هندی متوقف شد (تور بمبئی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات برنج هندی متوقف شد (تور بمبئی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید