واردات و کسادی بازار صنایع دستی

به گزارش مجله مستانه، یک هنرمند منبت کار البرزی می گوید: بسیاری از هنرمندان به دلیل واردات بی رویه صنایع دستی ارزان قیمت تغییر شغل داده اند.زهرا سلجوقی در گفت و گو با خبرنگاران می افزاید: فروش صنایع دستی یکی از راه های کسب درآمد در کشورهایی است که از پیشینه تاریخی غنی ای برخوردار بوده و در رشته های مختلف صنایع دستی صاحب سبک هستند.

واردات و کسادی بازار صنایع دستی

آوازه صنایع دستی هنرمندان ایرانی از قدیم الایام بین هنردوستان دنیا مطرح بوده و بسیاری صرفا با انگیزه خرید آثار فاخر هنری به ایران سفر می نموده اند. به گفته وی، صنایع دستی با هویت و فرهنگ ما گره خورده و به نوعی سند تاریخی چندین هزارسال تمدن ایرانیان محسوب می گردد. فراوری و فروش صنایع دستی راهی برای معرفی هنر دست و توانمندی های روحی و فکری هنرمندان ایرانی به شمار می آید.

این هنرمند البرزی می گوید: امروز فراوری و صادرات صنایع دستی می تواند دریچه ای به سوی توسعه اقتصادی کشور باز کند ولی شرایط مناسبی برای این کار وجود ندارد و همین باعث شده بیشتر کارگاه های صنایع دستی با ظرفیت محدود فعالیت نمایند.وی ادامه می دهد: بیشتر هنرمندان به دلیل این که نمی توانند فراوریات خود را به قیمت مناسب در داخل و یا خارج از کشور به فروش برسانند، فعالیت در رشته هنری را به صورت حرفه ای رها نموده و به این کار به عنوان شغل دوم نگاه می نمایند. علاوه براین واردات صنایع دستی ارزان قیمت از چین و هند نیز بازار صنایع دستی کاران ایرانی را کساد نموده است.

سلجوقی می گوید: فراوری صنایع دستی علاوه بر هزینه زیاد، زمان زیادی از هنرمند می گیرد بنابراین در نهایت قیمت گذاری اثر باید به گونه ای باشد که برای هنرمند صرفه اقتصادی داشته باشد. واردات صنایع دستی ای که کیفیت مناسبی ندارند و از نمونه های مشابه ایرانی ارزان تر هستند باعث شده انگیزه فراوری صنایع دستی کاران داخلی کاهش یابد.

وی می افزاید: در کنار این موارد خرید صنایع دستی در بین خانواده های ایرانی رواج چندانی ندارد. بیشتر خانواده ها به بهانه گران بودن صنایع دستی از هنرمندان این حوزه حمایت نمی نمایند، ولی آنها حاضرند مبالغ بسیار بیشتری برای خرید بعضی تجملات صرف نمایند. لازم نیست خانواده ها صنایع دستی گران قیمت خریداری نمایند، بلکه هر کس به فراخور توان اقتصادی ای که دارد می تواند از هنرمندان این حوزه حمایت کند.

این هنرمند ادامه می دهد: برای تعدیل وضعیت موجود و رواج فرهنگ خرید صنایع دستی دربین مردم رسانه ها باید وارد عمل شوند و در این حوزه به شکل گسترده ای اطلاع رسانی نمایند.وی راه اندازی نمایشگاه های دائمی صنایع دستی را یکی از راه های آشتی مردم با صنایع دستی می داند و می گوید: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی نباید به روزهای محدودی از سال منحصر گردد، بلکه باید شرایطی فراهم گردد که مردم به طور مستمر با فراوریات این حوزه در ارتباط باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 135

به "واردات و کسادی بازار صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات و کسادی بازار صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید