چقدر واکسن برای کنترل کرونا احتیاج است؟

به گزارش مجله مستانه، به گزارش خبرنگاران، مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست درباره مقدار واکسنی که باید تزریق گردد تا بتوان گفت که بیماری کرونا در کشور کنترل شده است، گفت: در ابتدا برای واریانت چینی بحث 70 درصد مصونیت مطرح شده بود، اما با این واریانت های نو به خصوص واریانت دلتا که اکنون در جهان غالب شده است، حدود 85 تا 90 درصد مصونیت می خواهیم. حال از آنجایی که واکسن ها به صورت 100 درصد مصونیت ایجاد نمی نمایند، بنابراین مقداری زود است که بخواهیم درباره بازگشت به شرایط عادی قضاوت کنیم. البته ابتلای افراد هم مصونیت ایجاد می نماید. بنابراین افراد مبتلایی که بعد از بهبودی، واکسن دریافت نمایند، مصونیت شان قوی تر می گردد. با این حال باید بپذیریم که حدود 85 تا 90 درصد مصونیت، به این معناست که همه جامعه باید مبتلا شده باشند یا اینکه همه جامعه باید واکسن بسیار موثری دریافت نموده باشند.

چقدر واکسن برای کنترل کرونا احتیاج است؟

یونسیان بعلاوه گفت: به اسم مثال در فرانسه بیش از 80 درصد از افراد بالای 70 سال واکسینه شده اند و هرچه سن پایین تر می آید، درصد واکسیناسیون کاهش پیدا می نماید. با این وجود در افراد 18 تا 24 ساله که در رده جوانان هستند، در این کشور 50 درصد افراد واکسینه شده اند. بنابراین یک دامنه وجود دارد و ما در کشور هنوز با این مقدار فاصله زیادی داریم.

احتمال بروز پیک تازه در پاییز؛ آری یا خیر؟

یونسیان در ادامه صحبت هایش درباره احتمال بروز پیک ششم در کشور در پاییز، گفت: در این زمینه نمی توان پیش بینی کرد. نمی دانم افرادی که بروز پیک در مهر ماه یا آبان ماه را مطرح می نمایند، بر چه اساسی صحبت می نمایند. باید اگر مبنایی دارند آن را اعلام نمایند. آنچه که می توان به طور دقیق اعلام نمود این است که احتمال بروز پیک تا زمانیکه ما واکسیناسیون قابل ملاحظه ای نداشته باشیم، وجود دارد. در عین حال هرچقدر که جمعیت مسن و میانسال مان را واکسینه نموده باشیم، پیک های احتمالی بعدی شدت کمتری خواهد داشت و با سهولت بیشتری از آن عبور می کنیم.

نظر معتبرترین مرجع بین المللی اطلاعات بهداشتی درباره تزریق دز بوستر

وی درباره شرایط تزریق دز بوستر و مقدار اثرگذاری آن، گفت: سازمان جهانی بهداشت به صورت شفاف موضع خود را در برابر دز بوستر اعلام نموده است. تاکید می کنم که سازمان جهانی بهداشت بزرگترین و معتبرترین مرجع بین المللی اطلاعات بهداشتی است که هیچگونه تعارض منافعی ندارد؛ به طوری که نه به ملیتی وابسته است و نه به صنعتی وابسته است و نه اصولا تعارض منافع را تحمل می نماید. این سازمان اعلام نموده است که فقط در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و شواهد نشان داده این افراد با دریافت دو دز واکسن ممکن است ایمنی کافی برایشان ایجاد نگردد و دز سومی را احتیاج داشته باشند، تزریق گردد. بر این اساس در حال حاضر در سایر موارد احتیاج به تزریق دز بوستر یا یادآور وجود ندارد.

یونسیان ادامه داد: حال منظور سازمان جهانی بهداشت از بیان این موضع این است که تا زمانیکه تمام جمعیت احتیاجمند واکسن دو دزشان را دریافت ننمایند، اولا اخلاقی نیست، دوما مطالعات کافی درباره اثربخشی و عوارض احتمالی سه دز واکسن نداریم و سوما واکسن کافی را برای این کار نداریم. بنابراین حتی اگر قصدمان محافظت از پرسنل بهداشتی و درمانی کشور در برابر بیماری است، باید سعی کنیم حجم بار ورودی بیمار را کاهش دهیم، نه اینکه با تزریق دز سوم بخواهیم آنها را بیشتر مصون کنیم. زیرا بحث های مربوط به عدالت هم در این جا مطرح می گردد. تجربه نشان داده که وقتی می خواهید به کادر بهداشت و درمان واکسن تزریق کنید، حجم انبوهی از افراد دیگر هم به صورت های مختلف وارد گود شده و واکسن به سمت آنها شیفت پیدا می نماید و از افرادی که احتیاجمند واقعی این واکسن هستند، منحرف می گردد.

وی تاکید نمود: بنابراین موضع سازمان جهانی بهداشت کاملا شفاف است و غیر از افرادی که نقص واضح سیستم ایمنی دارند، تا زمانیکه قسمت اعظم افراد جامعه یعنی همه کسانیکه واجد شرایط هستند، یعنی افراد بالای 18 سال، واکسن نگیرند، تزریق دز سوم منطق ندارد. شعار دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که اگر می خواهید در برابر کرونا مصون باشید، همسایه تان هم باید به مقدار شما مصون باشد و بعد به فکر افزایش سطح مصونیت تان باشید. این شعار در سطح بین الملل هم موضوعیت دارد. کشورها فکر می نمایند اگر مردم خودشان را سه دز واکسن بزنند، مصون می شوند، اما حواس شان به این نیست که نمی توانند درهای کشورشان را به روی سایر کشورها که این واکسن ها را نزدند، ببندند.

منبع: ایسنا

مهم ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1682

به "چقدر واکسن برای کنترل کرونا احتیاج است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر واکسن برای کنترل کرونا احتیاج است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید