چگونه با هر بودجه ای در اصفهان آپارتمان رهن و اجاره کنیم؟

به گزارش مجله مستانه، کلان شهر اصفهان با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر یکی از استان های وسیع و پرجمعیت کشور است. اصفهان همیشه یکی از شهرهای هنرپرور و هنردوست ایران به شمار می آید و به واسطه توسعه و توجه به فرهنگ و هنر توانسته هرسال گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران و دنیا به خود جذب کند.

چگونه با هر بودجه ای در اصفهان آپارتمان رهن و اجاره کنیم؟

جهت دریافت خدمات درب ورودی ساختمان ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

این شهر طی سال های اخیر مانند دیگر شهرهای ایران در پی افزایش جمعیت با معضل اجاره بها و اجاره نشینی روبرو شده است. افزایش تقاضا برای املاک اجاره ای و رشد قیمت ها در این شهر باعث شده است که بعضی از متقاضیان اجاره ملک، مراکز اصلی شهر را رها نموده و به حاشیه شهرپناه ببرند. البته این موضوع به معنی کاهش محبوبیت املاک استیجاری سطح شهر اصفهان نیست و دلیل کوچ مستاجران به حاشیه شهر، گرانی املاک شهری است. اما قیمت این املاک چقدر است که مستاجران را ناچار به اقامت در حاشیه شهر نموده است؟ در مطلب امروز در این باره بخوانید.

قیمت اجاره آپارتمان در اصفهان

به صورت کلی، قیمت هر مترمربع از واحد مسکونی در شهر اصفهان از یک میلیون تا 18 میلیون تومان است؛ بنابراین در این شهر می توانید یک آپارتمان 50 متری را با 50 میلیون تومان یا همان متراژ را بخش های اعیان نشین با قیمتی در حدود 900 میلیون تومان خریداری کنید. این تفاوت قیمت نشان می دهد این شهر می تواند جواب گوی طبقات مختلف جامعه باشد. آنالیز اعداد و ارقام گویای این موضوع است که نرخ اجاره در نقاط مختلف شهر متفاوت است و می توان برای رهن یک آپارتمان کم متراژ در منطقه مرکزی شهر در حدود 70 تا 100 میلیون پرداخت.

گران ترین محله های این شهر شامل مهرآباد، شیخ صدوق شمالی، مرداویج، اردیبهشت، چهارباغ بالا و مشتاق (مشتاق اول، دوم و سوم) است. بیشتر ساختمان های این مناطق دارای سونا، پارکینگ، انباری های عظیم و طبقه بندی شده، جکوزی و استخر هستند. قیمت کل واحدهای این مناطق از 600 میلیون تومان تا چند میلیارد تومان است. اجاره های این هم از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان است.

به طورکلی محله های جنوب شهر اصفهان بسیار گران قیمت است و لوکس ترین آپارتمان های اجاره ای را می توانید در خیابان مرداویج و ملاصدرا بیابید. البته شهرک هایی مانند سپاهان، امام جعفر صادق و همچنین بهارستان نیز دارای اجاره بهای بسیار گرانی هستند.

قیمت خرید هر مترمربع از واحدهای این مناطق نیز از 4 میلیون تومان تا 18 میلیون تومان است.

بنابراین اگر به دنبال سکونت گاهی لوکس در اصفهان هستید مناطق مرداویج و ملاصدرا را از قلم نیاندازید. بیشتر آپارتمان های این دو منطقه دارای بخش های رفاهی، خدماتی و تفریحی هستند.

برای نمونه یک آپارتمان 250 متری را در منطقه ملاصدارای اصفهان باید 50 میلیون رهن و 4 میلیون تومان در ماه پرداخت کنید. همچنین برای اجاره یک آپارتمان 210 متری در خیابان نظر غربی باید باید یکصد میلیون تومان نقد و ماهیانه 4 میلیون تومان پرداخت کنید. برای اجاره یک آپارتمان 100 متری در شیخ صدوق شمالی هم باید 100 میلیون تومان پرداخت کنید.

محله های متوسط اجاره در اصفهان

مرکز شهر اصفهان جزو مناطق متوسط برای اجاره مسکن است؛ بنابراین اگر به دنبال اجاره های قابل ملاحظه ای هستید نگاهی به مناطق موجود در مرکز شهر اصفهان داشته باشید. نقش جهان، سپاهان شهر و بهارستان جزو مناطق متوسط شهر اصفهان هستند که قیمت اجاره این مناطق از 300 هزارتا 2 میلیون تومان و مبلغ رهن آن از 15 میلیون تا 90 میلیون تومان است.

با توجه به افزایش قیمت مسکن از ابتدای امسال، بخش عظیمی از مستأجران متوسط شهر اصفهان به مناطق حاشیه ای و شمال شهر کشیده شده اند که اجاره بهای سنگین، ودیعه های نامتعارف، هزینه سنگین زندگی و درآمد پایین قشر متوسط جامعه به علت افزایش تورم عمومی کشور، دلیل این کوچ بوده است. اگرچه به گفته مشاوران املاک قیمت رهن و اجاره مناطق پایین شهر نیز از ابتدای سال 97 با رشد قابل توجهی روبرو شده است و اجاره های 200 و 300 هزارتومانی به اجاره های 500 تومانی تبدیل شده اند.

به هر روی مناطقی مانند نقش جهان، طیب و آمادگاه، بخش هایی از سپاهان شهر و بهارستان جزو مناطق متوسط شهر اصفهان محسوب شده و پذیرایی متقاضیانی است که توانایی پرداخت اجاره های 500 هزار تا 2 میلیون تومانی و رهن های 10 تا 80 میلیون تومانی را دارند.

در حال حاضر هزینه رهن ملک 50 مترمربعی در نقش جهان حدود 5 میلیون تومان و مبلغ اجاره آن یک میلیون تومان است و همچنین رهن ملک 120 متری در محدوده امیریه 50 میلیون تومان و رقم اجاره 500 هزار تومان است.

مناطق شمالی اصفهان ارزان ترین مناطق برای اجاره

مناطقی مانند کاشانی، ملک شهر و رباط جزو مناطق ارزان قیمت شهر اصفهان هستند و قیمت هر مترمربع از واحد مسکونی در این مناطق 3 میلیون تومان است.

قیمت اجاره مناطق شمال شهر اصفهان از 50 هزار تومان تا 800 هزار تومان و رقم رهن این مناطق از 10 میلیون تومان 55 میلیون تومان است. به این ترتیب شما برای اقامت در یک آپارتمان 100 متری در شهرک قدس اصفهان، باید 45 میلیون تومان بابت رهن و برای یک آپارتمان 115 متری در منطقه رهنان باید 10 میلیون تومان ودیعه و 600 هزار تومان در ماه به عنوان اجاره پرداخت کنید. نرخ رهن و اجاره در منطقه رباط اصفهان هم 25 میلیون تومان به عنوان ودیعه و 300 هزار تومان در ماه به عنوان اجاره است.

قیمت اجاره در اطراف زاینده رود

به طورکلی خیابان های اطراف زاینده رود قیمت های بسیار گرانی دارند. قیمت هر مترمربع از واحدهای مسکونی در خیابان های اطراف زاینده رود، مثل چهارباغ، خواجو و ابوالحسن اصفهانی از 4 تا 8 میلیون تومان است. نرخ اجاره این مناطق نیز از 500 هزار تا چند میلیون تومان و هزینه رهن آن از 20 تا 100 میلیون تومان است. البته نرخ اجاره آپارتمان های نوساز این مناطق بالاتر از رقم های ذکرشده است. نرخ اجاره آپارتمان در خیابان های عباس آباد و آذر نیز که به حاشیه زاینده رود منتهی می شوند در حد سایر مناطق نزدیک به این رودخانه است.

رهن و اجاره در مناطق عراقی نشین

خیابان زینبیه اصفهان جزو مناطقی است که اتباع خارجی از کشورهای افغانستان و عراق در آن زندگی می نمایند. در این محدوده رهن و اجاره آپارتمان با متراژ 40 تا 300 متر با پرداخت پنج تا 10 میلیون به عنوان ودیعه و ماهیانه 200 تا 500 هزار تومان به عنوان اجاره است. برای رهن کامل آپارتمان هم باید 15 تا 40 میلیون تومان پرداخت گردد.

رهن و اجاره در محدوده سرانجامه باقوشخانه

محدوده سرانجامه باقوشخانه به علت قدمت از شهرت بالایی بین شهروندان اصفهانی برخوردار است. اجاره بهای این مناطق از 500 هزار تا یک میلیون و نرخ رهن کامل آپارتمان در این مناطق از 30 تا 60 میلیون تومان است. به عنوان مثال یک آپارتمان یک خوابه با متراژ 60 تا 70 متر با پرداخت مبلغ 10 میلیون تومان به عنوان ودیعه و 500 تا 700 هزار تومان به عنوان اجاره ماهیانه محقق می گردد. همچنین نرخ رهن کامل آپارتمان کم متراژ در این منطقه هم در حدود 30 تا 50 میلیون تومان است.

رهن کامل کنیم یا خیر؟

اگر نمی خواهید استرس پرداخت اجاره بهای ماهانه را داشته باشید، بهتر است که سراغ رهن کامل بروید. هرچند که اگر فقط بخواهید گزینه های رهن کامل را مدنظر قرار دهید به دلیل مبلغ بالای بعضی از آن ها، انتخاب هایتان محدودشده و شاید موردهای چندان خوبی نصیبتان نگردد. البته این موضوع به وضع بازار مسکن هم بستگی دارد.

در خصوص قیمت رهن کامل هم این نکته را از قلم نیاندازید که گرچه برای آن عرف وجود دارد، اما اصرار نداشته باشید که حتماً به قیمت عرف بازار خانه ای را رهن کامل کنید. گاهی اوقات ممکن است هرچقدر هم که چانه بزنید، مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه عرف بازار کم نگردد.

در این صورت پایتان را در یک کفش نکنید که حتماً اجاره یا رهن را تا عرف بازار کاهش دهید. گاهی اوقات شرایط شما یا خانه به صورتی است که پرداخت مبلغی بیشتر به چیزی که تحویل می گیرید می ارزد. پس همواره به جز قیمت های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را هم در نظر بگیرید.

رهن کامل و یک مساله شرعی

اگر قصد دارید هنگام عقد قرارداد خانه تان جنبه شرعیِ معامله را هم مدنظر قرار دهید، باید به این نکته توجه کنید که ازنظر اسلام رهن کامل طبق چیزی که اکنون رواج دارد در حکم ربا است. برای اینکه این مشکل حل گردد باید اجاره ای ماهانه (هرچند خیلی اندک در حد چند هزار تومان) در قرارداد مشخص نموده و پول رهن را به عنوان قرض الحسنه تا سرانجام مدت قرارداد در اختیار موجر قرار دهید.

عرف قیمت رهن کامل چقدر است؟

هرچند که در مشخص قیمت رهن کامل حرف اول و آخر را مالک می زند که آن هم به وضع بازار ملک، شرایط مالی کشور، نرخ سود بانکی و… بستگی دارد، اما به صورت کلی عرفی برای مشخص رهن کامل خانه وجود دارد که به توضیح زیر است:

بر اساس عرف فعلی موجود در بازار مسکن، رهن کامل خانه با توجه به مدت زمانی که از ساختنش می گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه است. اگر خانه نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بیشتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می گردد.

جمع بندی

اگر به دنبال اجاره و رهن در اصفهان هستید به موجودی خود نگاه کنید؛ اگر دارایی شما کمتر از 10 میلیون و توانایی پرداخت 300 هزار تومان در ماه را دارید به شمال شهر اصفهان و اگر دارایی رهن شما بالای 20 تا 30 میلیون تومان است و توان اجاره بیش از500 میلیون تومان را دارید، نگاهی به مرکز شهر و اطراف زاینده رود داشته باشید. در نهایت اگر به توانایی پرداخت هر میزان رهن و اجاره رادارید به جنوب شهر اصفهان مراجعه کنید.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 836

به "چگونه با هر بودجه ای در اصفهان آپارتمان رهن و اجاره کنیم؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "چگونه با هر بودجه ای در اصفهان آپارتمان رهن و اجاره کنیم؟" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با هر بودجه ای در اصفهان آپارتمان رهن و اجاره کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید