کشف آجرهای لعاب دار برجسته با نقوش گاو نر و مار اژدها در تخت جمشید

به گزارش مجله مستانه، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، کشف آجرهای لعاب دار برجسته با نقوش گاو نر و مار اژدها در تخت جمشید صورت پذیرفت.

کشف آجرهای لعاب دار برجسته با نقوش گاو نر و مار اژدها در تخت جمشید

کاوش های باستان شناسی مشترک هیات ایرانی ایتالیایی در محوطه باستانی تل آجری شهر پارسه تخت جمشید به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا به انجام رسید.

علیرضا عسکری چاوردی محوطه تل آجری را همان محوطه ای خواند که ویرانه های دروازه پارسه در آن کشف شده و شرح داد: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در 3.5 کیلومتری شمال غربی تختگاه تخت جمشید واقع شده است.

نتایج باستان شناسی این فصل از کاوشهای باستان شناسی در این محوطه راشناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب شرقی و جنوب غربی این دروازه تاریخی خاطرنشان کرد و گفت: همچنین در این فصل، نمای بخش غربی بنای دروازه به طوب 40 متر نمایان شد.

این باستان شناس اضافه نمود: در فرایند کاوش های این فصل، پلان این بنای تاریخی بیش از پیش به صورت نسخه ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می شود که در آن ویژگی های نو و بدیعی مانند هسته خشت و گلی دیوارهای آجر پخته نمایان شده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی اظهار کرد: در کاوش های این فصل تکه های کتیبه های میخی به زبان های بابلی و ایلامی به همراه آجرهای لعاب دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مردوک از بین النهرین باستان از این دروازه بدست آمد.

او گفت: فعالیت های حفاظتی و بازسازیی برای تهیه طرح جامع پلان حفاظت از سازه های معماری این بنای باشکوه در این فصل با مستندنگاری و بازسازی سازه های مکشوفه انجام شد.

عسگردی چاوردی در انتها اعلام نمود: این کاوش ها به صورت مشترک با دانشگاه بولونیا و همکاری موسسه ایزمئو ایتالیا، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، دانشگاه شیراز و با مدیریت و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1861

به "کشف آجرهای لعاب دار برجسته با نقوش گاو نر و مار اژدها در تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آجرهای لعاب دار برجسته با نقوش گاو نر و مار اژدها در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید