کشف نخستین سنگ گور منقوش متعلق به دوره اشکانی در ایران

به گزارش مجله مستانه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف نخستین سنگ گور منقوش متعلق به دوره اشکانی در ایران صورت پذیرفت.

کشف نخستین سنگ گور منقوش متعلق به دوره اشکانی در ایران

عطا حسن پور گفت: کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک طی دو مرحله انجام گرفت.

این باستان شناس گورستان مرسین چال را محوطه ای مربوط به دوره اشکانی با گورهای متعدد خواند که سومین فصل کاوش خود را در مهر 1400 پشت سر گذاشته است.

حسن پور با اشاره به اینکه طی کاوش های انجام شده در فصل سوم و در دو فاز، 68 گور از نوع گورهای چاله ای در این محوطه کشف شد، توضیح داد: تدفین در این گورها به صورت طاق باز با جهت شرقی غربی انجام گرفته است.

او اضافه کرد: گورهای گورستان مرسین چال حاوی اشیای متعددی از دوره اشکانی است که به عنوان گورنهاده برای دنیای پس از مرگ در کنار مردگان قرار می گرفتند.

سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال از جمله مهمترین یافته های کمیاب در کاوش های باستان شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور منقوش در گورستان مرسین چال دانست که در گور شماره 39 بدست آمده است.

این باستان شناس با بیان اینکه این گورنگاره به صورت عمودی بر بالای سر متوفی واقع شده است، توضیح داد: ارتفاع سنگ گور 52 سانتی متر، عرض آن 38 و ضخامت آن 7 سانتیمتر است.

حسن پور گفت: بر روی این سنگ گور نقش یک اسب و سوارکار ایستاده در مقابل درختی ترسیم و به شیوه کوبشی یا کنده با عمق کم بر روی سنگی صاف از جنس سنگ آهک نقش شده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال با اشاره به اینکه تا به امروز نمونه این سنگ گور منقوش از دوره اشکانی در ایران گزارش نشده، اعلام کرد: این سنگ گور به شماره 156 ثبت و تحویل موزه باستان شناسی استان سمنان شد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1817

به "کشف نخستین سنگ گور منقوش متعلق به دوره اشکانی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نخستین سنگ گور منقوش متعلق به دوره اشکانی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید