اکبری تالارپشتی: رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی فراوری خودرو را مساوی ببیند

به گزارش مجله مستانه، رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر لزوم تغییر ساختار حقوقی شرکت های خصولتی خودروساز، از رئیس جمهور خواست تا از واحدهای بخش خصوصی بازدید کند.

اکبری تالارپشتی: رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی فراوری خودرو را مساوی ببیند

به گزارش خبرنگاران، گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با حضور عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و محسن صالحی نیا، رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران و رئیس سازمان خصوصی سازی با محور آنالیز راهکارهای سامان بخشیدن به فراوری و مدیریت صنعت خودرو برگزار گردید.

به عدم دخالت دولت در صنایع خودرو تأکید داریم

عزت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به بازدید امروز رئیس جمهور از خودروسازی ایران خودرو اظهار کرد: برنامه ریزی شرکت ها روی خودروهایی است که مردم از آن رضایت ندارند. رئیس جمهور امروز به فراوری خودروی باکیفیت، برقی و پیشرفته تأکید کردند. این در حالی است که برنامه ریزی خودروسازان در زمینه ای است که مردم از آن رضایت کافی ندارند. ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عدم دخالت دولت در صنایع خودرو تأکید کردیم. به ایشان عرض کردیم که آنچه شما به عنوان راه چاره مطرح می کنید، دقیقا خود مشکل است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص برنامه خودروسازان گفت: بنده شاهد وجود برنامه در خودروسازان خصوصی هستم. اما خودروسازان خصولتی نمی توانند برنامه داشته باشند چرا که مسائل سرسام آور زیادی دارند. رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی را مساوی ببیند.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران از فراوری 150 هزار دستگاه از محصولات خودرویی تا سرانجام سال به وسیله بخش خصوصی اطلاع داد و گفت: قطعا اگر بخش خصوص سازی بتواند بیشتر انجام دهد، ما استقبال می کنیم. عدد فعلی مقداری است که عرض کردیم قطعا محقق خواهد شد.

عزت الله اکبری تالارپشتی ضمن درخواست از رئیس جمهور برای بازدیدشان از واحدهای خصوصی فراوری خودرو، گفت: بخش خصوصی خیلی زود به منویات رئیس جمهور عمل خواهند کرد.

اگر این ساختار حقوقی خودسازی تغییر نکند، اتفاقی نمی افتد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با استناد با سخنان رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اگر این ساختار حقوقی خودسازی تغییر نکند، اتفاقی نمی افتد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به خصوصی باور داشته باشد. باید اراده ای جدی باشد چرا که به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی سهام دولت در خودرسازی های خصولتی در ویثقه بانک است. به همین دلیل خصوصی سازی تا شش ماه آینده که رئیس جمهور مطرح کردند، با ان قلت هایی روبرو است.

خودروهای ایرانی امکان صادرات به کشورهای همسایه را هم ندارد

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه مدل خصوصی سازی ما غلط است، گفت: مثلا در موضوع هفت تپه، شرکت را به کسی می فروشیم و بعد جلوی دخل و تصرف او در شرکت را می گیریم. تصور ما از خصوصی سازی باید چنین چیزی باشد که بخواهیم شرکت ها شرایط خودرو را از نقطه آ به نقطه ب برسانند. خودروهای ما باید صادرات محور و فناورپایه باشد. بخش فناورپایه بودن باید مسئله پای کار آمدن شرکت های دانش بنیان وسط باشد. در بحث صادرات محوری آیا خودروهای ما قابلیت عرضه به جهان را دارد؟ باید عرض کنم که خودروهای ایرانی امکان صادرات به کشورهای همسایه را هم ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1919

به "اکبری تالارپشتی: رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی فراوری خودرو را مساوی ببیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکبری تالارپشتی: رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی فراوری خودرو را مساوی ببیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید