تورج شعبان خانی؛ سفر آخر همسفر تنها

به گزارش مجله مستانه، روزنامه شهفرایند - پولاد امین: من تمام زندگی خود را وقف مردم کردم و همه لحظاتش را برای کارم گذاشتم، اما توقعاتم برآورده نشده است. نه تن ها من، بلکه بسیاری از هنرمندان بزرگ تر از من نیز در شرایط مشابهی زندگی می نمایند. بچه های ما یکی، یکی از دست می فرایند. هنرمندان سرطان می گیرند یا در سنین پایین فوت می نمایند. ببینید! در یک سال گذشته چند نفر از هنرمندان ما جهان را ترک نموده اند. باید این هنرمندان را دریابند. زندگی هنرمندان به دلیل گرانی و مسائل پیرامون سخت می گذرد، درحالی که صد چشم به دست آن ها دوخته شده. جامعه هنرمندان ما درب و داغان است. یعنی هر چه درمی آوری باید خرج کنی و باز هم بدهکار باشی و هر چه بدوی، نرسی.

تورج شعبان خانی؛ سفر آخر همسفر تنها

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

این ها گلایه های مردی است که دیگر باید خودمان را عادت دهیم با فعل ماضی از او یاد کنیم؛ تورج شعبان خانی؛ آهنگسازی که با قطعاتی مانند چون آدمک زنجیر بر دست و پایم و پروانه من، پروانه من، بی تو چه کنم مستانه من و همکاری مستمر با خوانندگانی، چون فریدون فروغی، مازیار، سیمین غانم، حبیب محبیان و بسیاری از خوانندگان مطرح و معتبر دیگر جایگاهی یکه و یگانه در خاطرات نسل های مختلف مخاطب موسیقی دارد. روز گذشته جامعه موسیقی ایران چنین هنرمندی را از دست داد.

تورج شعبان خانی هنگام مرگ بر اثر عارضه قلبی و ریوی 71 سال داشت. او چند هفته اخیر را در بیمارستان گذرانده بود. در اواخر آبان ماه زنده یاد شعبان خانی که برای سخنرانی در کارگاه آموزشی آسیب شناسی 100 سال ترانه در ایران به همدان رفته بود، به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان های این شهر بستری شد و تا عصر روز گذشته که خبر درگذشت او اعلام شد، در بیمارستان ماند.

زنده یاد تورج شعبان خانی از هنرمندان محبوب و پرکار موسیقی پاپ بود که که علاوه بر خواندن آثار متعدد، به عنوان ترانه سرا و آهنگساز نیز با هنرمندان مطرحی همکاری کرد. تورج شعبان خانی بعد از انقلاب به همراه تعداد معدودی از خوانندگان و هنرمندان در ایران ماند و با وجود اصرار بسیار زیاد دوستان خواننده و همکار و با اینکه خواهر و برادرش هم در آمریکا بودند از ایران خارج نشد. او در این سال ها ضمن آهنگسازی برای خوانندگان خارج از ایران با هنرمندان داخل کشور مانند رضا آریایی، ناصر عبداللهی و محمدرضا عیوضی همکاری کرد.

این آهنگساز قدیمی در یکی از آخرین گفت وگوهایش گفته بود: دارم به پیشنهاد دوستان کنسرتی برای ایتام می گذارم. چندی پیش در محفلی ساز زدم و خواندم؛ دوستان یقه مرا گرفتند که چرا روی استیج نمی روی؟ گفتم به فکرش هستم، ولی برای اجرای زنده باید شرایط مناسبی وجود داشته باشد. خیلی دوست دارم قطعاتی را که مردم تاکنون نشنیده اند به گوش مردم برسانم. این قطعات زیرخاکی هستند و آن ها را نگه داشته ام تا روزی اجرایشان کنم. این فرصت نه برای زنده یاد تورج و نه برای دوستدارانش مهیا نشد و او نیز به هنرمندانی پیوست که رویای آخرشان تعبیر نشد.

منبع: برترین ها
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 527

به "تورج شعبان خانی؛ سفر آخر همسفر تنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورج شعبان خانی؛ سفر آخر همسفر تنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید