دسترسی کاربران ایرانی به گوگل محدود شد؟

به گزارش مجله مستانه، تا پیش از این، کاربران ایرانی با استفاده از VPN می توانستند خدمات محدود شده گوگل را دور بزنند، اما حالا دیگر امکان پذیر نیست. اما گوگل چگونه این کاربران را شناسایی می نماید و دسترسی شان به سرویس های یاد شده را مسدود می نماید؟ در واقع گوگل به روش های زیادی می تواند کاربران ایرانی را تشخیص دهد. تشخیص به وسیله IP تنها یکی از این روش هاست. پنهان کردن هویت ایرانی در گوگل کار بسیار سختی است. شماره موبایل درج شده روی اکانت Google کاربران ایرانی و نیز ثبت موقعیت GPS کاربران در اندروید و چندین روش دیگر همگی روش هایی هستند که گوگل می تواند هویت ایرانی کاربرانش را تشخیص دهد.

دسترسی کاربران ایرانی به گوگل محدود شد؟

خبرنگاران| شرکت گوگل در روز های گذشته قوانین سخت گیرانه ای برای کاربران ایرانی در نظر گرفته است، قوانینی که دسترسی کاربران ایرانی را محدود می نماید. البته این محدودیت ها پیش از این هم اعمال شده بود، اما کاربران ایرانی با استفاده از VPN این محدودیت های گوگل را با تغییر IP دور می زدند.

به گزارش خبرنگاران؛ سال های گذشته بود که گوگل همزمان با تحریم ایران از سوی آمریکا بخشی از خدمات خود به کاربران ایرانی را محدود کرد. اما در این مدت ایرانی ها با استفاده از وی پی ان تحریم ها را دور می زدند و از این خدمات محدود شده گوگل بهره می بردند.

اما حالا گوگل دوباره با اعمال قوانین سختگیرانه از سوم فروردین ماه کاربرانی که با استفاده وی پی ان، آی پی خود را تغییر می دهند، شناسایی و دسترسی آن ها به خدمات مدنظر را مسدود می نماید.

آنالیز ها نشان می دهد که خدمات محدود شده شامل گوگل آنالیتیکس، Kaggle، Slite.com، Last.fm، Google Prompt، Google OAuth 2.0، مشتریان زیرساخت ابری گوگل (GCP) همچون اسپاتیفای، Developer Services (سرویس های مرتبط با توسعه دهندگان اندروید)، گوگل dev، مشتریان Youtube Premium، Firebase می گردد.

بعضی از کاربران ایرانی همچنین می گویند که علاوه بر این خدمات، دسترسی شان به سرویس های غیرپولی همچون جی میل و گوگل کلود نیز مسدود شده است. این در حالی است که تا پیش از این دسترسی ایرانی ها به این خدمات آزاد بود و شامل تحریم های گوگل نمی شد.

با این وجود بعضی از فعالان حوزه تکنولوژی معتقدند که اعمال قوانین جدید، در واقع تحریم مجدد نیست و احتمالا موقتی خواهد بود. البته یک از مدیران گوگل هم در این رابطه گفته که احتمالا این یک اشتباه فنی است.

خشایارِ نژاد، مدیر ایرانی توسعه محصول گوگل در خصوص شناسایی کاربران ایرانی توسط گوگل و مسدود شدن بسیاری از سرویس ها حتی در صورت استفاده از VPN به پیوست گفته است که این اتفاق بیشتر شبیه یک اشتباه فنی است تا تغییر در سیاست گذاری، اما هنوز تعیین نیست چرا این اتفاقات افتاده.

در این میان بعضی هم می گویند که سرویس های جدید هوشمند تبلیغاتی گوگل ارتقا یافته است و از این پس گوگل به راحتی می تواند دورزنندگان تحریم های گذشته را شناسایی و مسدود کند. به این جهت تا مدت ها دسترسی به سرویس های محدود شده گوگل با استفاده از VPN فراهم نیست.

چرا گوگل به فکر مسدودسازی کاربران ایرانی افتاد؟

آنالیز ها نشان می دهد که گوگل سیستم تشخیص مکان جغرافیایی تمامی کاربران خود را بروزرسانی نموده تا بهتر بتواند قوانین مالیاتی جدید آمریکا برای کاربران یوتوب را اجرا کند.

بر اساس قانون جدید، هر فراورینماینده محتوایی که در پلتفرم یوتوب ویدیو فراوری و از این راه درآمدی کسب کند، باید مالیاتی را به اداره مالیات آمریکا پرداخت کند که این کار به وسیله پر کردن فرم مالیاتی صورت می گیرد. در غیر این صورت گوگل این حق را دارد که بین 0 تا 30 درصد از درآمد های حاصل از این فراورینماینده را به عنوان مالیات کسر کند تا فراورینماینده محتوا فرم های مربوطه را پر کند.

نکته مهمی که در این میان به چشم می خورد، قرارداد های مالیاتی کشور ها با آمریکاست. بر این اساس اگر یک یوتوبر مخاطب های بین المللی داشته باشد، مالیات بر درآمد بیننده های ساکن کشور های مختلف، با یکدیگر متفاوت است.

در واقع درآمدی که از بیننده های آلمانی برای یک فراورینماینده محتوا حاصل می گردد، درصد مالیات متفاوتی به نسبت مالیات بر درآمد بیننده های ژاپنی را متوجه حال فراورینماینده محتوا می نماید. به همین دلیل گوگل سیستم مکان یابی جغرافیایی کاربران خود را بروز نموده تا بهتر بتواند پیروی این قوانین مالیاتی باشد.

بعضی از فعالان حوزه تکنولوژی در این میان می گویند با توجه به اینکه گوگل برای هر سرویس خود یک مکانیزم جداگانه شناسایی محل کاربر تعریف ننموده و همه از یک مکانیزم استفاده می نمایند، احتمال می رود که این اختلال در سرویس های دیگر هم به صورت ناخواسته رخ داده باشد..

اما با این وجود گوگل تا به امروز به صورت رسمی اعلام ننموده است که تحریم و یا قوانین جدید سختیگرانه ای برای کاربران ایرانی در نظر گرفته است. از طرفی همچنان تعیین نیست که این مسدودسازی ها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

گوگل چگونه دورزنندگان تحریم را شناسایی می نماید؟

تا پیش از این، کاربران ایرانی با استفاده از VPN می توانستند خدمات محدود شده گوگل را دور بزنند، اما حالا دیگر امکان پذیر نیست. اما گوگل چگونه ما را شناسایی می نماید و دسترسی مان به سرویس های یاد شده را مسدود می نماید؟

در واقع گوگل به روش های زیادی می تواند کاربران ایرانی را تشخیص دهد. تشخیص به وسیله IP تنها یکی از این روش هاست. پنهان کردن هویت ایرانی در گوگل کار بسیار سختی است. شماره موبایل درج شده روی اکانت Google کاربران ایرانی و نیز ثبت موقعیت GPS کاربران در اندروید و چندین روش دیگر همگی روش هایی هستند که گوگل می تواند هویت ایرانی کاربرانش را تشخیص دهد.

همچنین گوگل به واسطه سرویس های مختلفش اگر بخواهد، می تواند به موقعیت جغرافیایی کاربرانش پی ببرد. علاوه براین، آی پی اصلی و سرویس هایی را می تواند تشخیص دهد که در قالب پروکسی فیلترینگ را دور می زنند؛ ازاین رو، دسترسی سرویس هایش برای این کاربران را نیز مسدود نموده است.

از طرفی همه می دانیم، DNS(سیستم نام دامنه) نام وب سایت ها را به آدرس IP عددی تبدیل می نماید تا رایانه آن را تشخیص دهد. سرور های DNS را شرکت هایISP ارائه می دهند؛ یعنی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی. شما می توانید با انجام آزمایشی ساده متوجه شوید VPN شما نشانی تان را لو می دهد یا خیر.

البته با توجه به تمام کار هایی که در گوگل انجام می دهید و اطلاعاتی که در بازه های زمانی متفاوت دراختیار این شرکت قرار گرفته، راه های شناسایی کاربر ایرانی بسیار ساده است.

دلیل دیگر ممکن است نشت WebRTC باشد که با انجام آزمایشی دیگر می توانید به آن پی ببرید. بااین حال، بعید به نظر می رسد عامل نشت اطلاعات IP یا DNS کاربران ایرانی یکی از نهاد های کشوری باشد.

نکته ای که باید بدانیم، این است محدودیت های جدیدی وضع نشده و سرویس های جدیدی مسدود نشده اند و ظاهرا گوگل تنها بر اساس سیستم Index جدیدی محدودیت ها را اعمال می نماید که در شناسایی دقیق تر IP کاربران مؤثر است.

منبع: فرادید
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1448

به "دسترسی کاربران ایرانی به گوگل محدود شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی کاربران ایرانی به گوگل محدود شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید