پرتغال و ایران؛ صادرات بازیکن، واردات مربی!

به گزارش مجله مستانه، حضور دو مربی در فصل بیست و دوم لیگ برتر با تیم های استقلال و سپاهان روابط ایران و پرتغال در حوزه فوتبال را بیشتر از گذشته کرد تا این کشور اروپایی به بزرگترین شریک فوتبالی ایران تبدیل گردد.

پرتغال و ایران؛ صادرات بازیکن، واردات مربی!

سرمربیان پرتغالی استقلال و سپاهان اولین مربیان پرتغالی هایی نیستند که حضور در فوتبال ایران را تجربه کردند و به احتمال زیاد آخرین آن ها هم نخواهند بود.

در حالی که در سال های نه چندان دور به واسطه حضور پرتعداد مربیان کشور های استقلال یافته یوگسلاوی سابق، یوگسلاو ها و یا به قولی ویچ ها و به واسطه آن ها استخدام بازیکنان پرتعداد از آن خطه از اروپا، یوگسلاو ها را می شد بزرگ ترین شریک فوتبالی ایران در دنیا دانست، امروز بیشترین مراوده فوتبالی ایران با کشور پرتغال صورت می گیرد. جایی که از آن ها مربی گرفته و در قبالش بازیکن می دهیم؛ یا به عبارتی در قبال صادرات بازیکن، واردات مربی داریم تا این کشور اروپایی در حال حاضر بزرگ ترین شریک فوتبالی ایران باشد.

کارلوس کی روش یکی از اولین ها و معروف ترین مربیان پرتغالی است که حضور در فوتبال ایران آن هم در بالاترین سطح را تجربه کرد و بیش از 8 سال راهنمایی تیم ملی ایران را در دست داشت و 2 بار با تیم ملی ایران در جام دنیای حضور پیدا کرد. این مربی نامدار پرتغالی را می توان نماد تبادل فوتبالی ایران و پرتغال نامید.

همزمان با کی روش یک مربی دیگر در لیگ برتر ایران شاغل بود که البته این یکی حضور پررنگ و طولانی در فوتبال ایران نداشت. روی کاستا تنها یک فصل روی نیمکت صنعت نفت نشست تا او نیز یکی از مربیان پرتغالی باشد که حضور در فوتبال ایران را تجربه نموده است.

پس از کی روش می توان از تونی اولویرا به عنوان یکی دیگر از معروف ترین مربیان پرتغالی شاغل در فوتبال ایران نام برد که این مربی باتجربه در دو مقطع روی نیمکت تراکتور نشست و با خصوصیات اخلاقی منحصر به فردش در تاریخ این باشگاه ماندگار شد و با این تیم به قهرمانی جام حذفی هم رسید.

یکی از مربیان پرتغالی سرشناس، باتجربه، اما ناکام (در ایران) کسی نبود جز ژوزه مانوئل که پس از تجارب ارزشمندی که پرتغال، مصر، عربستان و آنگولا داشت و سابقه راهنمایی تیم های بزرگی مثل بنفیکا، بوآویستا، اسپورتینگ لیسبون، الاهلی مصر و… را در کارنامه داشت، با چنان ناکامی در پرسپولیس روبرو شد که نحوه ترک تهران چیزی شبیه به فرار بود و البته پرسپولیس نقطه پایانی شد بر دوران 35 ساله مربیگری او.

ژوزه مانوئل مربی سابق پرسپولیس را می توان ناکام ترین پرتغالی دانست که در فوتبال ایران حضور یافت

فصل بیست و دوم لیگ برتر را استقلال و سپاهان هم ریکاردو ساپینتو و خوزه مورایس پرتغالی شروع می نمایند تا 5 باشگاه پر طرفدار استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و صنعت نفت استفاده از سرمربی پرتغالی را تجربه نموده باشند و بعید نیست در صورت توفیق این دو مربی پرتغالی در استقلال و سپاهان، رویکرد به استفاده از این دست مربیان در بین تیم های دیگر نیز افزایش یافته و رفته رفته شاهد حضور بیشتر مربیان پرتغالی در ایران باشیم.

در روز هایی که شوق استفاده از مربیان پرتغالی بار دیگر در بین تیم های مطرح و مدعی لیگ رجحان شکل گرفته، بر تعداد فوتبالیست هایی که حضور در پرتغال را تجربه نموده و یا از این کشور پیشنهاد می گیرند هم رو به افزایش است. در حالی که سرشناس ترین لژیونر و ملی پوش ایران مهدی طارمی در حال سپری کردن طلایی ترین دوران فوتبالی اش در یکی از مطرح ترین تیم های لیگ برتر پرتغال است، همزمان با او علی علیپور دیگر مهاجم کشورمان هم در لیگ پرتغال توپ می زند.

این مهاجم کارش را با تیم ماریتیمو شروع کرد و اخیراً نیز به تیمی دیگر از لیگ حرفه ای پرتغال به نام ژیل ویسنته پیوسته است. بعلاوه محمد محبی بازیکن 24 ساله ایرانی هم در حال حاضر عضویت تیم سانتاکلارا را در این کشور دارد. تیمی که پیش از وی یک مهاجم ایرانی به نام شهریار مغانلو در آن بازی می کرد.

مهدی طارمی را می توان مطرح ترین چهره مشترک و فعلی بین فوتبال ایران و پرتغال دانست

دو دروازه بان ملی پوش کشورمان هم سابقه همزمان حضور در لیگ پرتغال را داشتند که امروز هیچیک از آن ها در آن لیگ نیستند. در حالی که امیر عابدزاده از پرتغال به اسپانیا منتقل شد، علیرضا بیرانوند به پرسپولیس بازگشت.

بیرانوند و عابدزاده تنها دروازه بانان ملی پوش ایران نبودند که سابقه حضور در لیگ پرتغال را دارند و پیغام نیازمند نیز ضلع سوم این مثلث است. نیازمند که هم اکنون عضو تیم پورتیموننزه است و همچنان در لیگ پرتغال توپ می زند.

بازیکن دیگری که سابقه حضور در لیگ پرتغال را دارد و در حال حاضر در لیگ کشور خودمان شاغل است، جعفر سلمانی مدافع چپ آبی پوشان است. این بازیکن هم یک فصل در پرتغال و برای تیم پورتیموننزه توپ زد.

گسترده شدن روابط فوتبالی دو کشور ایران و پرتغال باعث شده این روز ها بار ها اخباری مبنی بر پیشنهاد یک تیم پرتغالی برای فوتبالیست های ایرانی به گوش برسد که ممکن است هر یک از آن ها به نتیجه برسد. شواهد نشان می دهد این روابط محبت آمیز و حسنه حاکم بین فوتبال ایران و پرتغال رو به توسعه است و چه بسا در آینده نزدیک شاهد رفت و آمد های بیشتری بین ایران و پرتغال در زمینه فوتبال باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1976

به "پرتغال و ایران؛ صادرات بازیکن، واردات مربی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتغال و ایران؛ صادرات بازیکن، واردات مربی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید