استرس برای انسان فایده دارد؟

به گزارش مجله مستانه، یک روانشناس، با بیان اینکه استرس کم یا استرس زیاد عملکرد انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، اعلام کرد: برای اینکه عملکرد بهینه داشته باشیم به میزانی از استرس در زندگی احتیاج داریم.

استرس برای انسان فایده دارد؟

به گزارش، دکتر زهره تیموری با بیان اینکه همه انسان ها در مقاطعی از زندگی دچار استرس می شوند، اظهار کرد: استرس با اضطراب متفاوت است، زیرا اضطراب منبع درونی و ناتعیین دارد، اما استرس به دنبال یک تغییر اتفاق می افتد.

وی استرس را به معنی تنش روانی دانست و از آن تعبیر به طاعون قرن 21 کرد و اضافه نمود: بین 70 تا 90 درصد مراجعه به مطب های پزشکی از جمله عوارضی است که استرس ایجاد می نماید و لذا بیشتر افراد این عارضه را تجربه نموده اند.

این روانشناس، زندگی را همراه با یکسری تغییرات و دگرگونی ها دانست و توضیح داد: توانایی ما در میزان سازگار شدن با این تغییرات همیشه به چالش کشیده می گردد؛ البته تا زمانی که بدن ما بتواند خودش را با این تغییرات سازگار و متعادل کند، در یک حالت تنش و برانگیختگی واقع شده است که به آن استرس می گوییم.

تیموری، با تاکید بر لزوم آنالیز جنبه های فردی و اجتماعی استرس، مطرح نمود: علائمی که استرس در بدن ما ایجاد می نماید شامل علائم جسمی، هیجانی، شناختی و رفتاری می گردد. سردرد و سرگیجه و حالت کوفتگی و سوء هاضمه و مسائل گوارشی از علائم جسمی استرس است، اما علائم هیجانی به صورت تحریک پذیری، زودرنجی، افسردگی، غم و اضطراب بروز می نماید.

وی علائم شناختی را شامل ناتوانی در یادآوری اطلاعات مربوط به آن اتفاق دانست و گفت: برخوری، کاهش اشتها، بدخوابی، پرخوابی، کم خوابی و... نیز علائم رفتاری استرس را تشکیل می دهد لذا استرس تاثیرات فراوانی در زندگی انسان دارد و عموم مردم این ذهنیت را دارند که در زندگی نمی خواهند استرس داشته باشند.

این مشاور خانواده، با بیان اینکه استرس کم یا استرس زیاد عملکرد انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، اعلام کرد: برای اینکه عملکرد بهینه داشته باشیم به میزانی از استرس در زندگی احتیاج داریم، یعنی بین حداقل استرس و حدبیشتر استرس باید تعادل برقرار کنیم.

تیموری، با اشاره به عوارض استرس حداقلی، یادآور شد: در این حالت افراد معمولا بی انگیزه هستند و زندگی آنان شادی و نشاط ندارد و پویا نیست. در حدبیشتر استرس نیز افراد دائما پروژه های زیاد و متعددی را در دست می گیرند و بدون به اتمام رساندن آن ها پروژه جدید را آغاز می نمایند و لذا چنین افرادی در صورت کسب موفقیت نسبی نیز، به واسطه استرس زیاد دچار خستگی مفرط و ضعف روانی و کاهش اعتماد به نفس و بهره وری می شوند.

وی با بیان اینکه میزان متعادل از استرس فرد را به تحرک وا می دارد، اظهار کرد: برداشت و ارزیابی افراد از اتفاقات زندگی خیلی مهم است، در حالی که خیلی از افراد فکر می نمایند هر اتفاقی که در زندگی رخ می دهد عامل بالقوه ای برای استرس است.

این روانشناس ادامه داد: افراد اتفاقات و موقعیت ها را به سه شیوه من از عهده این موقعیت بر می آیم، من تردید دارم که از عهده این موقعیت بر می آیم یا نه و این موقعیت در توان من نیست ارزیابی می نمایند. در واقع در شیوه سوم توانایی لازم برای مدیریت آن موقعیت را بیشتر از توانایی خودمان در نظر می گیریم.

تیموری، با اشاره به راهبرد های مقابله ای با استرس، گفت: بعضی نگاه مسئله مدار و بعضی نگاه هیجان مدار به اتفاقات و موقعیت های زندگی دارند لذا فردی که نگاه مسئله مدار دارد برای حل مسئله کوشش می نماید و راه چاره ارائه می دهد (سالم یا ناسالم)، اما در نگاه هیجان مدار تنها به دنبال تسکین احساسات شخصی هستیم و لذا به سمت ورزش، دعا کردن، موسیقی و... و در بعضی از مواد الکل و مواد مخدر می رویم.

وی فکر و باور افراد درباره اتفاقات و پیامد های آن را در مدیریت استرس حائز اهمیت دانست و مطرح نمود: باید مسئله را تعیین کنیم، اما اگر خودمان را در برابر مسائل ناتوان در نظر بگیریم و دیگران را نسبت به خود بی توجه بدانیم، احساسات منفی مانند عصبانیت و خشم و تنهایی ما را فرا می گیرد.

این روانشناس، همه انسان ها را خواستار ثبات و قرار دانست که از تغییر فراری هستند و اضافه نمود: بعضی دائما نگران هستند و نمی دانند عامل نگرانی آنان چیست، اما باید بدانیم که ما در عصر تغییر زندگی می کنیم و اتفاقات زیادی در اطراف ما رخ می دهد لذا باید خودمان را برای تغییرات آماده کنیم.

تیموری، فشار اقتصادی را یک عامل استرس زا برای خانواده دانست و متذکر شد: باید در چارچوب توان اقتصادی خودمان زندگی کنیم. همچنین اگر بین باید ها و خواسته های خودمان تعادل ایجاد کنیم و تخلیه هیجانی به جا و به اندازه داشته باشیم و مهارت های زندگی مانند مدیریت خشم را کسب کنیم، دچار فاجعه در زندگی نمی شویم.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 980

به "استرس برای انسان فایده دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس برای انسان فایده دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید