حذف ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست

به گزارش مجله مستانه، خبرنگاران/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد موضوع حذف ارز 4200 تومانی گفت: در شرایط فعلی این اقدام و هر گونه اقدامی که افزایش قیمت ها را در پی داشته باشد، به صلاح کشور نیست.

حذف ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست

سید مرتضی افقه در گفت وگو با خبرنگاران در مورد تبعات حذف ارز 4200 تومانی اظهار کرد: مساله قیمت گذاری برخی کالاها به وسیله دولت، سال ها است که مورد بحث و گفت وگو در بین دو گروه اقتصاددانان هوادار اقتصاد آزاد و اقتصاددانان لیبرال واقع شده است و گروه اول سال ها است که می گویند دولت نباید قیمت ها را کنترل نموده بلکه باید قیمت ها را بر عهده خود بازار قرار دهد.

وی اضافه نمود: گروه دوم که بنده نیز در این گروه قرار دارم، مخالف نظر اقتصادانان اقتصاد آزاد هستم زیرا این دیدگاه در کشورهای پیشرفته که مالی کاملا نرمال و طبیعی و مدیریت مطلوبی دارند، کاربرد دارد اما اجرای این موضوع در کشور ما با توجه به مسائل داخلی، ناکارآمدی های ساختاری و تنش های بین المللی که بسیاری از متغیرهای مالی را تحت تاثیر قرار می دهد، مشکل است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: توصیه اقتصاددانان هوادار اقتصاد آزاد، نه تنها مفید نیست بلکه زیان آن به توده مردم و به خصوص قشر کم عایدی می رسد.

افقه ادامه داد: این گروه، سال ها است که پس از در نظر گرفتن ارز 4200 تومانی برای کالاها، به دولت اصرار دارند که باید این ارز حذف گردد و استدلال غیرمنطقی آن ها نیز این است که کالاهایی که مشمول این ارز هستند، گران شده و دولت به هدف خود نرسیده است. این موضوع کاملا غلط است و این کالاها به علت وجود ارز 4200 تومانی، این قیمت ها را دارند و اگر این ارز حذف گردد، قیمت این کالاها به شدت افزایش خواهد یافت.

وی گفت: به علت افزایش قیمت کالاهای وابسته به ارز 4200 تومانی ناشی از حذف این ارز، تا به امروز دولت فعلی و دولت قبلی نتوانستند نسبت به حذف آن اقدام نمایند.

این کارشناس مالی بیان نمود: استدلال دیگر اقتصاددانان هوادار اقتصاد آزاد این است اگر چه حذف کردن این ارز بر قیمت کالاها تاثیر می گذارد اما دولت برای جبران این موضوع به صورت ماهانه یارانه ای بین 90 تا 120 هزار تومان در نظر بگیرد تا اثرات این افزایش قیمت جبران گردد.

افقه ادامه داد: این راه چاره، کارآمدی چندانی ندارد. ضمن اینکه مبلغ این پرداخت ها ثابت بوده و ممکن است در سال اول بخشی از افزایش قیمت ناشی از حذف ارز 4200 تومانی را جبران کند اما همواره نرخ تورم، قیمت کالاها را افزایش می دهد و بعد از چند سال، سهم ارزشی این موضوع مانند همین یارانه 45 هزار و 500 تومانی به صفر نزدیک می گردد.

وی گفت: در شرایط فعلی، هدف دولت تامین عایدی است و با کسری بودجه شدید، روبرو است زیرا به علت تحریم ها نمی تواند نفت خود را بفروشد و در پی مسیرهایی است که عایدی خود را افزایش دهد. به همین علت است که این دولت راحت تر از دولت قبل، زیر بار توصیه اقتصادانان هوادار اقتصاد آزاد رفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به موارد ذکر شده به این نتیجه می رسیم که حذف کردن ارز 4200 تومانی اقدام مناسبی نخواهد بود و فعلا، وجود این ارز لازم است. طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود 60 میلیون نفر مشمول دریافت یاری های حمایتی دولت می شوند و به این معنی است که 60 میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند. پس در شرایط فعلی این اقدام و هر گونه اقدامی که افزایش قیمت ها را در پی داشته باشد، به صلاح کشور نیست.

.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1905

به "حذف ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید