دلایل خوابگردی در بچه ها و درمان آن

به گزارش مجله مستانه، در این مطلب به طور کامل راجع به خوابگردی و مواجهه و درمان آن صحبت خواهیم کرد.

دلایل خوابگردی در بچه ها و درمان آن

خوابگردی در بچه ها

خوابگردی بچه ها یا راه رفتن در خواب از جمله اختلالات شایعی است که در سنین مختلفی ممکن است بروز پیدا کند. در این مورد کودک بدون هیچ استرس خاصی می خوابد و در نیمه های شب آغاز به راه رفتن می نماید.

در این حالت ممکن است خوابگردی همراه با حرف زدن هم باشد که هردوی اینها در مرحله خواب عمیق روی می دهند. این رفتار ارادی نبوده و معمولا کودک خوابگرد نمی تواند آن را به خاطر بیاورد.

خوابگردی یک رفتار حرکتی پیچیده است و در طول خواب به صورت هماهنگ اتفاق می افتد که می تواند شامل راه رفتن، خوردن غذا و ... باشد. خوابگردی در حین جریان خواب عمیق در مرحله پنجم خواب رخ می دهد.

کودک در زمان راه رفتن در خواب چهره ای گیج و آشفته دارد و نگاه او خیره و ثابت خواهد بود. معمولا عکس العملی به بیدار کردن نشان نمی دهد و اگر با او حرف بزنید پاسخ نخواهد داد.

حدود 10 درصد بچه ها مبتلا به خوابگردی هستند و بیشتر در بین سنین 4 تا 12 سال شایع است. اما در سنین نوجوانی به طور خود به خود رفع می گردد. اختلال خوابگردی در دختران و پسران به یک نسبت دیده می گردد و ممکن است افراد بزرگسال هم دچار خوابگردی شوند.

عوامل مسبب بروز اختلال خوابگردی در بچه هاکمبود خواب و خواب نامنظم

بیماری

استفاده از داروهای خاص

استرس

خوابیدن در محل شلوغ و پر سر و صدا

خستگی مفرط

حدود دو درصد از خوابگردی ها ارثی هستند و در خانواده کودک و والدین او هم وجود داشته است. واکنش پذیری هیجانی، استرس، افسردگی و اضطراب به صورت مقایسه ای در بین بچه ها سالم و بچه ها خوابگرد بسیار فرق دارد. بعضی از پژوهشگران تصور می نمایند که خوابگردی می تواند به علت رشد ناکافی اعصاب و اندام ها باشد.

علائم خوابگردیکودکی که دچار اختلال خوابگردی است ناگهان از خواب برخاسته و آغاز به راه رفتن می نماید یا اینکه در رختخواب می نشیند. چشم هایشان باز بوده اما مانند مواقع بیداری نیست و اگر با آنها صحبت کنید خواب نمی دهند.

کودک در حین خوابگردی ممکن است این کارها را انجام دهد:

در تخت خود بنشیند.

بلند شده و در خانه راه برود.

بعضی از کارهای معمولی مانند لباس پوشیدن را انجام دهد.

حرف بزند و هذیان بگوید.

چشم هایش را باز کند و خیره نگاه کند.

درمان خوابگردی بچه هاخوابگردی معمولا بین یک یا دو بار در ماه رخ می دهد و درمان خاصی برای آن وجود ندارد و پس از گذشت مدتی به خودی خود رفع می گردد، تنها ضروری است که در حین دورانی که کودک دچار این اختلال است والدین تمهیداتی را در نظر داشته باشند تا از بروز حوادث برای بچه ها خوابگرد جلوگیری نمایند.

مراجعه به پزشک برای درمان خوابگردی بچه هااگر کودک شما دچار اختلال خوابگردی شده است و این مشکل با گذشت زمان رفع نشد و می ترسید که از این اختلال آسیبی ببیند می توانید به پزشک مراجعه کنید. چرا که در بعضی از موارد نادر مسائل تنفسی هم در حین خوابگردی برای کودک اتفاق می افتد. برای درمان خوابگردی بچه ها بعضی از درمان های تخصصی که عمدتا روانکاوی و رفتار درمانی هستند برای کودک شما اعمال خواهند شد.

در مرحله اول مشاوره با یک روان پزشک انجام می گردد و بعضی از داروها تجویز می گردد.

در مرحله مشاوره هم کودک و هم والدین مورد مشاوره قرار می گیرند تا به والدین هم روش برخورد صحیح با کودک خوابگرد و شیوه مراقبت از کودک آموزش داده گردد.

روان پزشک و روانشناس با آنالیز های انجام شده علت تنش و اضطراب کودک را پیدا نموده و با استفاده از روانکاوی سعی می نمایند تا به این کودک یاری نمایند تا تخلیه روانی گردد.

در حین خوابگردی کوک چه کنیم؟اختلال خوابگردی دارای یک دوره است و معمولا پس از طی این دوره، مشکل خوابگردی به خودی خود حل می گردد. اگر کودک شما دچار خوابگردی است، معمولا این اختلال ارثی بوده و در اقوام و آشنایان شما هم این مشکل وجود داشته است. استرس خوابگردی را تشدید می نماید. در مواردی که بچه ها دچار خوابگردی است باید امنیت خانه و محل خواب کودک را فراهم کنید. یعنی اشیاء تیز و برنده در نزدیکی او نباشند تا حادثه ای بروز پیدا نکند.

کودک را در حین خوابگردی بیدار نکنید چرا که موجب ترسیدن او می گردد. پس به جای بیدار کردن کودک، او را به سمت رختخوابش راهنمایی کنید.

تمام در و پنجره ها را ببندید تا کودک بیرون نرفته و یا از پنجره نیفتد.

این بچه ها نباید در تخت بلند یا چند طبقه بخوابند.

موانع و اشیاء تیز و برنده را از سر راه کودکتان بردارید.

کودک نباید مواد کافئین دار مصرف کند.

اجازه ندهید که قبل از خواب، بچه ها آب زیادی بنوشد چرا که پر شدن مثانه می تواند با خوابگردی ارتباط مستقیمی داشته باشد.

محیط خواب کودک آرام، گرم و راحت باشد.

برای اینکه استرس کودک رفع گردد و آرامش داشته باشید می توانید در هنگام به خواب رفتن کودک، موسیقی ملایم برایش پخش کنید.

سعی کنید برنامه خواب او را طوری تنظیم کنید که خواب کافی داشته باشد.

سخن پایانیخوابگردی یا همان راه رفتن در خواب بیشتر در بچه های که دچار خواب ناکافی و استرس و اضطراب هستند اتفاق می افتد و بهتر است برای رفع این مشکل محیطی امن و راحت برای کودکتان فراهم کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1723

به "دلایل خوابگردی در بچه ها و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل خوابگردی در بچه ها و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید