راستا صادراتی ایران و ترکیه چه تفاوت هایی دارند؟

به گزارش مجله مستانه، توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی یکی از اهداف اصلی ایران 1404 است. تنها چند دقیقه نشستن پای صحبت اعضای اتاق بازرگانی و تجار مختلف به ما نشان می دهد که این روزها صادرکنندگان و تجار کشور ما با چه چالش هایی روبه رو هستند.

راستا صادراتی ایران و ترکیه چه تفاوت هایی دارند؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش تجارت نیوز، معاونت آنالیز های اتاق بازرگانی تهران در گزارش جدید خود ضمن اشاره به موانع پیش روی صادرات غیرنفتی در کشور، به مقایسه بعضی آمارهای صادراتی ایران با ترکیه و ویتنام پرداخته است.

بنا به گزارش مذکور بعضی از کشورها از جمله ویتنام توانسته است طی یک دوره 15ساله صادرات کالایی خود به آمریکا را 35 برابر نموده و به میزان 38.5 میلیارد دلار در سال 2016 برساند. ضمن اینکه تراز تجاری این کشور با آمریکا مثبت 30 میلیارد دلار است. این آمار مثبت از تجارت ویتنام به آمریکا در حالی است که ایالات متحده طی سالیان نه چندان دور وارد یک جنگ خانمان سوز شده بود.

معاونت آنالیز ها اتاق بازرگانی تهران تاکید می نماید که کشوری مانند ویتنام به وسیله انجام بعضی اصلاحات تجاری مانند پیوستن به پیمان های آزاد تجاری منطقه ای یا دنیای، واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای مورد احتیاج برای افزایش فراوری و جذب سرمایه گذاری خارجی، به رشد مالی مثبت و بالاتر از 5 درصد طی 15 سال دست یافته است.

گزارش مذکور تاکید می نماید که یکی از عوامل توسعه صادرات کشورهای مختلف این است که بخش اعظم صادرات این کشورها را صادرات کالاهای صنعتی تشکیل می دهد. به گونه ای که در سال 2017 کالاهای صنعتی سهم 67 درصدی از کل صادرات دنیای را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این آمار برای ایران در حدود 9 درصد و چنانچه محصولات پتروشیمی را نیز لحاظ کنیم معادل 24 درصد خواهد بود.

اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از گزارش خود به مقایسه شرایط صادراتی ایران و ترکیه پرداخته و روایت می نماید که کالاهای صنعتی از کل صادرات این کشور سهم 80 درصدی دارد که اختلاف فاحشی با ایران دارد. همچنین در زمینه خدمات نیز سهم ایران طی پنج سال اخیر از صادرات خدمات 11 میلیارد دلار بوده که این رقم برای ترکیه 44 میلیارد دلار است.

گزارش مذکور همچنین حاکی از اختلاف چشم گیر میزان و نوع صادرات ایران و ترکیه به اتحادیه اروپا است. به نحوی که طی سال 2018 ایران به میزان 15.4 میلیارد یورو به کشورهای اروپایی صادرات داشته که 89 درصد آن سوخت های معدنی و محصولات نفتی است. در عین حال در مدت مذکور سهم ترکیه از صادرات به اروپا به میزان 55.9 میلیارد دلار بوده که 89.5 درصد آن کالاهای صنعتی ساخته شده است.

همچنین سهم ایران از واردات کشور ترکیه معادل 1.6 درصد است. این در حالی است که کالاهای صادرشده به ترکیه معادل 3.9 درصد از صادرات ایران را تشکیل می دهد.

اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شرایط نه چندان مناسب صادرات ایران می نویسد: هیچ مالی در دنیا نیست که بدون فراهم کردن ثبات مالی و ایجاد محیط کسب وکار مطلوب، به رشد صادرات دست یافته باشد. عدم ثبات مالی، سیاست ارزی و تجاری نامناسب، عدم امکان جذب سرمایه گذار خارجی، عدم دارا بودن موافقت نامه تجارت آزاد موثر منجر به رشد صادرات نخواهد شد. بدون برطرف موانع فوق، در آینده همچنان به همین روندهای کند افزایش صادرات بسنده خواهیم کرد و جهش صادرات به مثابه آنچه در سایر اقتصادهای در حال توسعه رخ داده را شاهد نخواهیم بود.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 493

به "راستا صادراتی ایران و ترکیه چه تفاوت هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا صادراتی ایران و ترکیه چه تفاوت هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید