اگر آزمایش کرونا شما مثبت شد چگونه باید واکنش نشان دهید؟

به گزارش مجله مستانه، متخصصان روانشناسی معتقدند واکنش های افراد در صورت ابتلا به کرونا متفاوت خواهد بود که این امر به زمینه خانوادگی فرد، تجارب او و محیطی که در آن زندگی می نماید وابسته است.

اگر آزمایش کرونا شما مثبت شد چگونه باید واکنش نشان دهید؟

حمید خاکباز متخصص روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار اعلام کرد: اغلب مردم هنگامی که متوجه می شوند آزمایش کرونای آن ها مثبت است ممکن است وحشت زده شوند و در کام درماندگی و ناامیدی فرو بروند. در واقع، افرادی که خطر بیشتری را احساس می نمایند مثل سالمندان، بچه ها و نوجوانان، مبتلایان به بیماری های زمینه ای، کادر درمان مانند پزشکان و پرستاران، و مبتلایان به اختلالات روانشناختی ممکن است واکنش های نگران نماینده تری به موضوع نشان دهند.

او درادامه اضافه کرد: به هنگام ابتلا به کووید 19 علاوه بر انجام تمامی پروتکل های ایمنی، بهداشتی و درمانی سازمان بهداشت جهانی و انجام کار های مهم در منزل یا بیمارستان؛ به لحاظ روانشناختی ممکن است علایمی همچون اضطراب، تنیدگی، ترس، افسردگی، وحشت زدگی، ناامیدی و درماندگی را تجربه کنید، اما بهتر است با بعضی نکات مهم در صورت ابتلا به بیماری کووید 19 آشنا باشید.

متخصص روانشناسی عنوان نمود: در مرحله اول به خودتان، خانواده تان و اطرافیان اطمینان بدهید که به زودی دوره درمان را با موفقیت تمام خواهید کرد و به آغوش خانواده بازخواهید گشت. در مرحله دوم اگر در منزل هستید و خودتان را قرنطینه نموده اید به علایق و سلایق خود اهمیت بدهید، مثلاً آهنگ مورد علاقه تان را گوش دهید، کتاب بخوانید، تلویزیون تماشا کنید و برنامه های مورد علاقه خود را پیگیری کنید.

او اضافه کرد: در مرحله سوم به بدنتان اهمیت بدهید. یعنی تا حد امکان نفس های عمیق بکشید، دراز بکشید و مدیتیشن یا آرام سازی عضلات بدن را تمرین کنید. سعی کنید بدن را به حالت انبساط درآورید تا از حالت تنیدگی و انقباض درآید. غذای سالم بخورید و در حد توان به طور منظم ورزش های سبک و آرام انجام بدهید. به اندازه کافی بخوابید و از نوشیدن الکل و مصرف دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

این متخصص روانشناسی اظهار کرد: در مرحله چهارم ارتباطتان را با دیگران حفظ کنید، مثلاً در دوران قرنطینه با افرادی که دوستشان دارید و به آن ها اعتماد دارید تماس برقرار کنید و نگرانی ها و احساساتتان را با آن ها در میان بگذارید.

او ادامه داد: ترس ها و نگرانی هایتان را با کادر درمان نیز در میان بگذارید و از آن ها هدایت بگیرید. با یک روانشناس و مشاور در ارتباط باشید. در این حالت، ابراز هیجانات به شما یاری خواهد نمود تا استرس کمتری را تجربه کنید و راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

امنیت بیشتر در مقابله با کرونا؛ با خواب منظم و رژیم غذایی سالم

خاکباز در مورد اقدامات لازم با توجه به ابتلای احتمالی بچه ها و نوجوانان اعلام کرد: والدین در اینجا نقشی اساسی ایفا می نمایند. اگر والدین با آرامش خاطر با اضطراب ناشی از کووید 19 کنار آمده باشند خیلی بهتر می توانند از فرزندانشان حمایت نمایند و فرزندانشان نیز این آرامش و فراغ بال را تجربه خواهند کرد؛ در واقع والدین باید به فرزندان خود این اطمینانِ خاطر را بدهند که در کنارشان هستند و مسئله ای پیش نخواهد آمد.

این متخصص روانشناسی درخصوص نقش والدین گفت: به بچه ها و نوجوانان اطمینانِ چندباره بدهید که در کنارشان هستید و از آن ها حمایت میکنید؛ به نگرانی ها و احساسات فرزندانتان سر تا پا گوش فرا دهید. اخبار و اطلاعات نامناسبِ فضای مجازی را در اختیارشان قرار ندهید. آن ها را بمبارانِ اطلاعات نکنید. سعی کنید او را از فضای بیماری و تنش های مرتبط با آن دور کنید.

خاکباز گفت: بازی ها و سرگرمی های مورد علاقه فرزندتان را پیگیری کنید و به همراهِ او به نمایش بگذارید. داستان ها و قصه های مورد علاقه اش را بازخوانی کنید. فیلم های سرگرم نماینده و لذت بخش برایش پخش کنید. سعی کنید روال قبلیِ زندگی خود و فرزندتان را حفظ کنید. برای فرزندتان ایفای نقش کنید. مثلاً نقش شخصیت های مورد علاقه فرزند، شخصیت های کارتونی، شخصیت های داستانی و فیلم ها همچنین نقش افراد مختلف و جذاب را برایش بازی کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 805

به "اگر آزمایش کرونا شما مثبت شد چگونه باید واکنش نشان دهید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر آزمایش کرونا شما مثبت شد چگونه باید واکنش نشان دهید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید